Cultuur & Media
AVROTROS

Coca-Cola mag vrijelijk reclame maken op de publieke zender, maar voor NPO zelf gelden strenge regels

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Coca-Cola mag vrijelijk reclame maken op de publieke zender, maar voor NPO zelf gelden strenge regels

Programma’s van de publieke omroep moeten zich aan strikte reclameregels houden. Zo is het niet toegestaan ‘zomaar’ logo’s van merken in beeld te brengen. Hoe kan het dan dat er tijdens een EK - uitgezonden op de publieke zender - zo prominent geadverteerd wordt voor drankjes van Coca-Cola?

De NPO legde 19,8 miljoen euro neer om het EK Voetbal en de Olympische Spelen uit te mogen zenden, en dan krijgt het publiek ook nog eens reclame voor suikerbommen van Coca-Cola voorgeschoteld. Voetballer Cristiano Ronaldo besloot afgelopen week in ieder geval dat het uit was met die promotie. Hij schoof de flesjes - tijdens een persconferentie prominent voor de camera geplaatst - zonder pardon buiten beeld. "Drink water!", was zijn boodschap.

'Publieke omroep mag niet meewerken aan winst voor derden'

"Sponsoren zijn er niet blij mee, maar de actie is toch wel heel goed", vindt media-advocaat Douwe Linders in dr Kelder en Co. Presentator Jort Kelder vraagt zich vooral af: "Bij de publieke omroep gelden heel strenge regels voor het tonen van logo's, dan wordt er toch met twee maten gemeten?" Linders: "In de Mediawet staan bepalingen over het maken van reclame en sponsoring. De publieke omroep mag niet meewerken aan winst door derden, maar voor zo'n evenement als het EK wordt dan weer een uitzondering gemaakt."

Jort merkt dat er onder tv-redacties heel voorzichtig wordt omgesprongen met die Mediawet, zelfs bij een onderwerp over de Shell-rechtszaak mag het Shell-logo niet in beeld. Linders: "Het Commissariaat voor de Media is strenger gaan handhaven, omdat het te vaak fout ging. Daarop schoot de publieke omroep weer de andere kant op, en werd weer heel voorzichtig. Maar: bij een item over Shell mag je gewoon het Shell-logo laten zien."

Discussie laait opnieuw op

Dat tijdens een EK reclame wordt getoond voor TikTok en Coca-Cola is en blijft opmerkelijk, vindt Kelder. "Dat zijn niet de mooiste bedrijven", vindt ook Linders. Hij sluit niet uit dat de discussie over passende sponsoren voor het EK door dit incident opnieuw oplaait.

Ster advertentie
Ster advertentie