Cultuur & Media

Hoe vertaal je een stuk voor één piano naar vier saxofoons?

NTRNOS
foto: Foto: Marco Borggrevefoto: Foto: Marco Borggreve
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe vertaal je een stuk voor één piano naar vier saxofoons?

Wat in de jazzmuziek schering en inslag is, is in de klassieke muziek voor sommige luisteraars nog steeds vloeken in de kerk: een compositie uitvoeren in een andere bezetting dan waarvoor het stuk oorspronkelijk werd geschreven. Het Ebonit Saxophone Quartet waagde zich er toch aan. Ter gelegenheid van de honderdste sterfdag van de Franse componist Claude Debussy (1862-1918) herschreven zij zijn composities voor één piano naar stukken voor vier saxofoons. Verslaggever Marc-Robin Visscher ging voor Nieuws en Co langs bij het kwartet en sprak met altsaxofonist Dineke Nauta over de nieuwe cd Arabesque.

Het Ebonit Saxophone Quartet werd opgericht in 2011 aan het Conservatorium van Amsterdam en bestaat op dit moment uit musici uit Nederland, Duitsland en Polen. "Het was onderdeel van de studie om kwartetjes te vormen", aldus de Nederlandse altsaxofonist Dineke Nauta, één van de leden van het kwartet. Debussy heeft wel muziek geschreven voor saxofoon, maar niet voor kwartetten. De muziek op de nieuwe cd Arabesque is oorspronkelijk bijna allemaal geschreven voor piano. "Wij hebben hem geholpen als het ware." Behalve composities van Debussy bevat de cd ook werken van Camille Saint-Saëns en Leoš Janáček.

Alle noten verdelen over vier saxofoons

Maar hoe werkt dat eigenlijk, een stuk voor één piano vertalen naar vier saxofoons? "In het begin probeer je zoveel mogelijk letterlijk te vertalen, dus alle noten te verdelen over de vier saxofoons (bariton, tenor, alt en sopraan). Dan ga je uitproberen, repeteren en kijken wat we meer eigen kunnen maken voor saxofoon. Bij een piano heb je een pedaal, dat moet je echt een beetje vertalen. Wij kunnen noten wel laten doorklinken, maar dat werkt anders dan met een pedaal. Wat je doet is een lange noot schrijven, terwijl er in de piano een korte noot staat met pedaal eronder. We kunnen ook geen akkoorden spelen op één instrument."

'Pianomuziek hoort niet op saxofoon'

Sommige puristen zijn van mening dat je muziek die is geschreven voor piano niet op de saxofoon hoort te spelen. Nauta: "Die mensen zijn er vast, maar er zijn ook heel veel mensen die heel aangenaam verrast zijn door de nieuwe interpretatie en de nieuwe klanken. Die vinden het juist heel interessant om het te horen in ene andere versie. Het kan denk ik heel goed naast elkaar bestaan." Beoordeel dit zelf aan de hand van de twee muziekfragmenten bij dit interview.

Meer over het Ebonit Saxophone Quartet

Het Ebonit Saxophone Quartet won prijzen in internationale concoursen. Hun eerste cd The Last Words of Christ (2016) werd genomineerd voor een Edison Klassiek in de categorie Het Debuut. Op de website van het Ebonit Quartet vind je meer informatie.

Ster advertentie
Ster advertentie