Ramses Shaffy valt met de deur in huis
- Nieuws
- Ramses Shaffy valt met de deur in huis
Ramses Shaffy overleed tien jaar geleden, maar zijn liedjes leven nog altijd voort. Maar wat typeert die liedjes en de taal van Shaffy? Met zijn biograaf Sylvester Hoogmoed werd in De Taalstaat het werk van Shaffy doorgenomen.
"Het bijzondere aan veel liedjes is dat ze beginnen met de titel. Hij valt met de deur in huis." Het kenmerkende is dat Shaffy niet eerst een inleidend couplet gebruikt.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Grillig en intuïtief
Niet alle liedjes beginnen met de titel – zonder bagage en zing, vecht, huil, bid bijvoorbeeld niet. "De liedjes zijn heel grillig opgebouwd, niet een coupletje met een refreintje." Daardoor zouden de liedjes ook moeilijk te zingen zijn. "Er zit niet veel regelmaat in, het is heel intuïtief. Zoals het binnenkwam, zo schreef hij het op."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Regels aan zijn laars
Shaffy lapte zogezegd de regels aan zijn laars bij het schrijven van liedjes. Hij schaafde er ook niet teveel aan, net als bij zijn schilderijen. "Het heeft over zijn schilderijen weleens gezegd: bijna af zijn ze op het mooiste moment." Dan gaf hij ze ook weg, waardoor de verf op veel schilderijen is uitgelopen omdat deze nog nat was op het moment van afgeven.
Mooiste Shaffywoord
In de uitzending werd de luisteraars naar het mooiste Shaffywoord gevraagd. Daar kwamen onder andere 'mateloos', 'doorgaan', 'wondertoon' en 'assemaleistos' voorbij.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.