Cultuur & Media

Vier beeldbepalende scènes met Marilyn Monroe

foto: Monroe in Bus Stop (1956) Foto: Milton Greenefoto: Monroe in Bus Stop (1956) Foto: Milton Greene
  1. Nieuwschevron right
  2. Vier beeldbepalende scènes met Marilyn Monroe

[VPRO] Marilyn Monroe zou dit jaar negentig jaar zijn geworden. Ter ere daarvan opent komend weekend in de Nieuwe Kerk in Amsterdam een tentoonstelling over de sexy actrice. “Het is een vreemde combinatie, een kerk met een sekssymbool” zei Carlo Wijnands, ontwerper van de tentoonstelling vanochtend in NPO Radio 1-programma Nieuwsshow. Tentoonstellingsmaker Birgit Boelens was ook te gast. Wat kunnen we verwachten op de tentoonstelling? “Krulspelden met haar haren er nog in”, zei Boelens. “Agenda’s met het telefoonnummer van Frank Sinatra er nog in.”

De bezoeker kan zich dus buigen over de allerintiemste bezittingen van een ongrijpbare vrouw. Tegenwoordig is Monroe een icoon en staat ze het meest bekend om haar uiterlijk en haar sensationele privé-leven. Maar ze had ook nog talent. Monroe-fan en filmkenner Guus Luijters koos deze week voor het NPO Radio 1-programma Nooit Meer Slapen de beste films van de actrice. Wij selecteren de essentiële scènes uit die films.

Love Happy

Love Happy (1950), de laatste officiële film van de Marx Brothers, betekende het begin van de carrière van Marilyn Monroe. Met twee zinnen steelt ze de enige scène waar ze in verschijnt: “I want you to help me. Some men are following me.” Die zinnen zouden de rest van haar leven kunnen samenvatten.

Ze zweeft de kamer in, zegt haar tekst, en zweeft de kamer weer uit. Love Happy maakte niet veel indruk, maar gaf ons wel Marilyn Monroe. “Echt een dweil van een film”, zei Guus Luijters. “Maar je kunt zien hoe waanzinnig goed zij is.”

Groucho Marx vertelde in een talkshow in de jaren zestig een anekdote waarin de producer van de film drie actrices vroeg om verleidelijk langs Marx te lopen. Marx mocht uit de dames kiezen wie het beste liep en in de film mocht verschijnen. Toen de derde vrouw voorbij was gelopen zei Marx tegen de producer dat het onmogelijk was om niet de laatste te kiezen. Het was Monroe. Bekijk de korte scène hieronder.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Gentlemen Prefer Blondes

Maar ze kon nog veel meer dan verleidelijk lopen. Ze kon ook verleidelijk zingen. In haar eerste grote film Gentlemen Prefer Blondes (1953) overdonderde ze iedereen met een bombastische vertolking van Diamonds are a girls best friend. Die film is uit 1953 en staat nog recht overeind”, zei Luijters in Nooit Meer Slapen. “Monroe was een voortreffelijke comédienne."

In Gentlemen Prefer Blondes speelden Monroe en Jane Russell twee showgirls. Hoewel de film nu – vooral vanwege onderstaande scène met de inmiddels iconische roze jurk – onlosmakelijk aan Monroe is verbonden, hadden critici destijds meer waardering voor de humor en nuchterheid van Russell. Monroe kreeg vaak te horen dat ze niet de ster van de film was. Ze reageerde cynisch op de boze tongen: "Well whatever. I am. I'm still the blonde."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

How to marry a millionaire

In How to marry a millionaire (1953) gaat Monroe samen met Lauren Bacall en Betty Grable op zoek naar een miljonair. (“Or a zillionaire!”, roept Monroe hoopvol in de film.) Het is vaak gezegd dat Monroe zich dommer en naïever voordeed dan ze eigenlijk was. Misschien wist ze dat veel mannen meer door een dumb blonde werden aangetrokken dan door een sterke vrouw.

In How to Marry a Millionaire speelt ze een slechtziende die weigert een bril op zetten. “Men aren’t attentive to girls who wear glasses.” In onderstaande scene lijkt de man de overhand te hebben en probeert hij haar te overtuigen van haar schoonheid. Met haar quasi-onzekere Jessica Rabbit-achtige gefluister bespeelt ze hem als een viool.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Some Like It Hot

Some Like It Hot is volgens Guus Luijters “de laatste echt grote film die ze gemaakt heeft. Je kunt zien hoe ze de lach naar zich toe trekt. Tussen Jack Lemmon en Tony Curtis in, wat jongens zijn die weten hoe je iemand aan het lachen moet maken. Daar steelt ze toch voortdurend elke scène waar ze in zit.”

“Die film is uit 1959 en is nog steeds een plezante komedie”, aldus Luijters. “Maar toen was het een sensatie, echt. Ook vanwege Marilyn Monroe. Prachtig ziet ze eruit in die film en ze zingt ook zo mooi. Maar ze zit er wel heel weinig in, het ging niet zo goed met haar op dat moment.”

Nee, hierna begon de ondergang van de actrice. Er volgden nog maar twee films. Maar in een scène uit Some Like It Hot was Monroe op haar allerbest. Haar bekendste scene ooit. “Ba deedily deedily deedily dum - boo boo bee doop!”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De tentoonstelling 90 years Ms. Monroe opent vandaag in de Nieuwe Kerk in Amsterdam

Luister hier naar de fragmenten:

Ster advertentie
Ster advertentie