Cultuur & Media

Hoe een proefschrift over dyslexie een kinderboek werd

foto: Pexelsfoto: Pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe een proefschrift over dyslexie een kinderboek werd

[AVROTROS] Voor een kind met dyslexie is er weinig zo vervelend als een leesbeurt. Aan de klas moeten voorlezen terwijl de letters letterlijk voor je ogen dansen, en de andere kinderen in de klas zuchten (‘hij leest zo langzaam’) of gniffelen (‘hij zegt steeds alles verkeerd’). Orthopedagoge Liesbeth Tilanus kwam regelmatig in contact met zwaar dyslectische kinderen en zag hoe moeilijk ze het hiermee hebben. Ze wilde iets voor hen doen en bedacht een uniek kinderboek.

Haar idee ontstond al vroeg tijdens haar promotietraject. Tilanus deed haar onderzoek naar hoe effectief de huidige behandelingsmethoden zijn voor kinderen met dyslexie, en gaf in die periode ook wekelijks behandelingen aan kinderen die hier zwaar onder te leiden hebben. Met die behandelingen moest ze noodgedwongen stoppen toen de werkdruk - vanwege de combinatie met haar promotie-onderzoek - te zwaar werd. Toen ze dit nieuws vertelde aan de kinderen die ze behandelde, was een van hen zo ontdaan dat ze er spontaan uitflapte: “Ik ga wat voor je terugdoen. De resultaten van mijn onderzoek ga ik opschrijven in een kinderboek. Als jij je best blijft doen te oefenen met lezen, dan zorg ik ervoor dat jij straks dat kinderboek kunt lezen.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

En zo geschiedde. Tilanus begon aan haar kinderboek: Een kroon voor een kanjer. Het is een directe vertaling van de resultaten uit haar onderzoek. Ze legt niet alleen uit wat dyslexie is en wat de laatste bevindingen zijn, maar gaat bijvoorbeeld ook in op het nut van oefenen met lezen. Een ander belangrijk aspect is dat ze herkenbare situaties beschrijft. Situaties waarin de kinderen worstelen met hun dyslexie, zoals de leesbeurten waar ze zo bang voor zijn.

Het boek gaat over Raf, een jongetje met dyslexie. Hij moet een spreekbeurt over dyslexie geven en beleeft samen met zijn klasgenoten een spannend avontuur op een eiland. Volgens Tilanus wordt het een spannend boek met veel illustraties en toegankelijke teksten. Het is gericht op kinderen van 8 tot 11 jaar, maar is zowel geschikt voor kinderen, als voor ouders en leerkrachten. Uiteraard is rekening gehouden met dyslectische kinderen en zit er bijvoorbeeld meer ruimte tussen de woorden en de letters dan in een regulier kinderboek.

Crowdfunding-actie

De Radboud Universiteit Nijmegen is nu bezig met een crowdfunding-actie om het boek daadwerkelijk te kunnen publiceren. Een bijzondere gebeurtenis, want heel gebruikelijk is het niet om een wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar een kinderboek. Sterker nog, zegt Tilanus: “Naar ons idee is het de eerste keer dat een proefschrift vertaald gaat worden naar een kinderboek.”

De actie heet Maak het eerste wetenschappelijke kinderboek over dyslexie mogelijk, en heeft inmiddels al een kwart van het benodigde bedrag opgeleverd.

Meer weten? Beluister het hele interview met Liesbeth Tilanus in Nieuws & Co:

Ster advertentie
Ster advertentie