Carly Wijs: 'Ik ben toch meer een makende speler, dan een uitvoerende speler'
- Nieuws
- Carly Wijs: 'Ik ben toch meer een makende speler, dan een uitvoerende speler'
Actrice Carly Wijs is te zien in tal van Nederlandse series en films, maar speelde de rol van haar leven op de planken in Brussel. "Het was mijn eerste stap naar België, die liefde is daar begonnen en het is nooit meer opgehouden", vertelt Wijs in De Nieuws BV.
Video niet beschikbaar
De rol van haar leven was de rol die ze speelde in Het Liegen in Ontbinding, samen met medespeler Dirk Roofthooft en geregisseerd door Guy Cassiers. Wijs vertelt dat deze rol haar in de richting van het collectieve theater heeft geduwd: "Dat je als collectief samen regisseert, samen de tekst bewerkt, samen kiest en dat er een heel hoog democratisch gehalte is."
Een kwetsbare rol
Wijs speelde in Het Liegen in Ontbinding onder andere een schizofrene vrouw. Dit was een ontzettend kwetsbare rol die Wijs niet eerder had gehad.
Ik kreeg enorm veel vertrouwen.
Wijs geeft aan dat het voor haar op vele fronten een hele grote stap was en legt uit hoe dit kon gebeuren. "Ik kreeg enorm veel vertrouwen, en het is toch zo dat als je vertrouwen krijgt, je ook wat beter gaat vliegen."
Het collectieve theater
Wijs kwam erachter dat ze het meest op haar plek is in het collectieve theater: "Ik functioneer beter als ik een grotere betrokkenheid heb bij het maakproces, dus niet alleen als actrice wordt ingezet, maar ook in het denken over de interpretatie van het geheel", aldus Wijs.
Een makende speler
"Ik ben toch meer een makende speler, dan een uitvoerende speler." Het collectieve theater kenmerkt zich volgens Wijs als volgt: "Je bent niet bezig met; is mijn stuk wel goed, maar je bent bezig met het totaal. Dus een grote rol of een kleine rol, daar hoor je eigenlijk niemand uit het collectief gezelschap over piepen. Je hebt allemaal een even grote rol want je bent allemaal verantwoordelijk voor het totaal."
Je hebt allemaal een even grote rol, want je bent allemaal verantwoordelijk voor het totaal.
"Als acteur denk ik dat je zelf projecten op moet zetten, want niemand zit op jou te wachten. Niemand. Dus je moet echt wel zelf dingen maken."
Terughoudender en bescheiden
Lodiers vindt het fascinerend dat het collectief theater zo leeft in België. Wijs legt uit dat het collectieve theater daar goed werkt omdat Belgen vaak wat terughoudender en bescheiden zijn. "Misschien omdat ze iets terughoudender zijn en niet meteen op tafel gooien wat zij vinden werkt het daar en omdat het dan toch theatermakers zijn met een groot ego zeggen ze uiteindelijk wel wat ze ervan vinden."
Wijs ziet grote verschillen tussen het theater in Vlaanderen en in Nederland. "Theater in Vlaanderen is heel internationaal gericht. Ik heb voorstellingen in vier talen gespeeld. Mensen hebben veel internationale contacten en dat is ook heel belangrijk", aldus Wijs. "Nederland denkt; wat wij doen is toch goed genoeg. Die zijn niet zo geïnteresseerd in in het buitenland spelen met hun voorstellingen."
'Het draait hier altijd om geld'
Wijs ziet het dan ook niet voor zich dat mensen hier in Nederland daar wat van zullen leren. "In Nederland denken mensen altijd aan wat het kost. Dat zit zo diep. Het draait hier altijd weer uit op geld. In Nederland we zijn handelaren."