Victoria's Secret-show: achterhaald, denigrerend en discriminerend
- Nieuws
- Victoria's Secret-show: achterhaald, denigrerend en discriminerend
Een groot begrip in de mode-industrie is niet meer, de lingerieshow van Victoria’s Secret stopt ermee. Volgens de topman van het bedrijf past de show niet meer bij de marketingstrategie van het bedrijf, maar ook vanuit de maatschappij komt veel kritiek. De magere modellen passen niet in het huidige tijdsbeeld en zetten een ideaalbeeld van een vrouw neer dat haaks staat op de body positivity-beweging van de afgelopen jaren.
Video niet beschikbaar
"De Victoria’s Secret-show is te vergelijken met de finale van het WK-voetbal", zegt modejournalist Lisa Goudsmit in Nieuwsweekend. Net zoals bij voetbal wordt er al maanden van te voren over gesproken. Vooral over de vragen 'Wie wordt er opgesteld?', dus welke modellen mogen er meelopen en 'Welke artiesten treden er op?' wordt veelvuldig gespeculeerd. Goudsmit: “Als je mee mag doen als model is het een enorme eer en geeft het een impuls aan je carrière. Maar de opinie in de samenleving kantelt."
In opspraak
Dat de opinie kantelt ziet het merk ook terug in de kijk- en verkoopcijfers. Waar het programma in 2001 nog 12 miljoen kijkers trok, bleef het vorig jaar op 3 miljoen steken. Ook steeds minder mensen schaffen lingerie aan van het Amerikaanse merk. Klanten gaan steeds vaker voor een goedkoper alternatief of merken van bekende artiesten die een inclusiever en diverser beeld neerzetten van de vrouw.
Ook kwam de eigenaar van Victoria’s Secret vorig jaar in opspraak omdat hij meisjes uitleende aan Jeffrey Epstein, waardoor het merk verwikkeld raakte in een van de grootste misbruikzaken van deze eeuw.
Vrouwonvriendelijk
Goudsmit: "Ik vind het al jaren een verschrikkelijke show. Ouderwets, achterhaald en op zijn slechtst denigrerend en zelfs discriminerend. Vind ik persoonlijk, en velen met mij. Daarom is het niet raar dat er steeds minder interesse is voor het merk"
Al jaren is er veel kritiek dat de show vrouwonvriendelijk is. De modellen zijn veel te slank, maar hebben wel grote borsten en billen. Op YouTube zijn er ook video’s te vinden van de trainingsschema’s van de uitverkoren modellen die mee mogen doen. Daar werden en plein public vaak geen vraagtekens bij geplaatst, tot vorig jaar augustus.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
SAVAGE x FENTY
Popzangeres Rihanna staat er om bekend dat zij zich uitspreekt voor meer diversiteit in de schoonheidsindustrie. Zo bracht zij met haar merk Fenty een make-uplijn uit dat gezien wordt als het merk met het meest uitgebreide kleurenpalet qua foundations. En vorig jaar lanceerde zij haar lingerielijn SAVAGE met de meest inclusieve lingerieshow ooit vertoond. Iedere huidskleur en bodytype werd gerepresenteerd, daarmee werd de industrie wakker geschud.
"Na het zien van die show herinnerden mensen zich weer hoe vrouwen eruit zien en dit is wat we willen zien", aldus Goudsmit. "Toen hebben mensen kritische vragen gesteld aan de chef-marketing van Victoria’s Secret en gevraagd of het merk niet een diverse line-up aan modellen kan neerzetten op de catwalk. Waarop hij zei: ‘Waarom zouden we dat doen? De show is niet realistisch, het is een fantasie, het is entertainment. Ik verkoop dromen.’
En deze discussie is exemplarisch voor wat er nu in de samenleving afspeelt, waar veel gesproken wordt over representatie, diversiteit en inclusiviteit. Je wil als vrouw, man of transgender een beeld voorbij zien komen wat jou aanspreekt. En daarmee slaat het merk Victoria’s Secret tot op heden de plank mee mis"
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Body Positivity
Body Positivity is een beweging, ontstaan op de sociale media, die ervoor wil zorgen dat ieder persoon zich comfortabel voelt in zijn of haar eigen lichaam ongeacht vorm, kleur en geslacht. En die ook wil dat ieder lichaamstype gerepresenteerd wordt. Op sociale media is dit fenomeen vooral terug te vinden onder de hashtags #bodypositivity en #bodypositive.
Veel bekende mensen steunen deze beweging, onder andere zangeres Lizzo, cabaretière Lena Dunham en topmodel Chrissy Teigen. Laatstgenoemde stond ook op de cover van het bekende magazine Womens Health UK en wilde per se niet dat haar striae weggephotoshopt zou worden, zoals gebruikelijk is in de modellenwereld. Ook in Nederland doen er bekende mensen actief mee met de body positivity-beweging. Zo liet zangeres Roxeanne Hazes zich recent fotograferen voor het Linda.Meiden Winterboek.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.