Cultuur & Media
NOS

Kunstenaar George Stubbs sneed zelfs in paarden voor het ultieme kunstwerk

foto: George Stubbs / The National Gallery / Mauritshuisfoto: George Stubbs / The National Gallery / Mauritshuis
  1. Nieuwschevron right
  2. Kunstenaar George Stubbs sneed zelfs in paarden voor het ultieme kunstwerk

Ze waren nog nooit in Nederland te zien, tot nu: de paarden van de beroemde Engelse schilder George Stubbs. Vanaf deze week zijn ze te zien in het Mauritshuis, met als topstuk het paard Whistlejacket. "Een ongelooflijk indrukwekkend schilderij. Ik kan nog steeds niet geloven dat hij hier hangt", vertelt curator Lea van der Vinde in het NOS-radioprogramma Met het Oog op Morgen.

Video niet beschikbaar

Met zijn drie meter hoog en 2,5 meter breed is het levensechte paard van George Stubbs niet te missen voor de bezoeker van het Mauritshuis. Het kunstwerk is onderdeel van de tentoonstelling 'De man, het paard en de obsessie'. Niet voor niets, want Stubbs was bezeten door paarden.

Die obsessie beperkte zich niet alleen tot het doek, vertelt Van der Vinde. ‘’Hij schilderde portretten van paarden, omdat daar in die tijd veel vraag naar was, maar hij ging verder dan zijn tijdgenoten. Hij wilde weten wat er onder de huid zat.’’

Quote

In achttien maanden tijd heeft hij zeker twaalf paarden ontleed

Lea van der Vinde, curator Mauritshuis

Daarom trok Stubbs zich anderhalf jaar lang terug in een boerderij, waar hij een mes ter hand nam en zelf paarden ontleedde. "Hij vond dat de natuur hét voorbeeld is van de kunstenaar. All done from nature, zo was zijn motto. In achttien maanden tijd heeft hij zeker twaalf paarden ontleed", aldus Van der Vinde.

Skelet Eclipse

Zijn anatomische fascinatie zien we ook terug in de tentoonstelling. Naast schilderijen is er ook een skelet te zien. "Dat is het skelet van Eclipse, het snelste en beroemdste achttiende-eeuwse racepaard van Engeland. Het paard is zo beroemd, dat er zelfs een biografie over is geschreven", aldus Van der Vinde.

Toch vormt het schilderij Whistlejacket het absolute hoogtepunt, volgens Van der Vinde. "Het behoort tot de top tien publieksfavorieten van de National Gallery, waarvan we het doek geleend hebben. In Engeland is het een stuk waar mensen speciaal voor naar het museum komen. Een cultureel fenomeen."

Fenomeen in Engeland

Waar Stubbs in Engeland een fenomeen is, is hij in Nederland een stuk minder bekend. Dat heeft te maken met het tijdperk waarin Stubbs leefde, legt Van der Vinde uit. ''Hij behoort tot de grote meesters van de Britse achttiende-eeuwse schilderkunst. En in Engeland is de achttiende eeuw heel belangrijk, terwijl we hier vooral met de zeventiende eeuw bezig zijn. Toen was de schilderkunst in Nederland op z’n hoogtepunt.''

Het is dan ook uitzonderlijk dat de National Gallery zo’n topstuk uitleent, vertelt ze. "Ik vind het zelf ook nog steeds ongelooflijk, maar hij hangt er écht. En in de National Gallery wordt er niet zomaar iets anders voor in de plaats gehangen. Daar hangt nu een A4-tje waarop staat dat het schilderij in het Mauritshuis hangt."

De tentoonstelling 'George Stubbs. De man, het paard, de obsessie' is vanaf 20 februari te zien in het Mauritshuis in Den Haag.

Ster advertentie
Ster advertentie