Naar homepage
Cultuur & Media

Het succes achter de Noorse serie Skam
BNNVARA

foto: Youtubefoto: Youtube
  1. Nieuwschevron right
  2. Het succes achter de Noorse serie Skam

De Noorse tienerserie Skam is wereldwijd een enorm succes. In een tijd waar steeds minder tieners tv kijken heeft Skam het voor elkaar gekregen om jongeren wereldwijd verslaafd te maken aan de serie. Sinds afgelopen zondag heeft Nederland een eigen versie, Skam NL. In De Nieuws BV vertellen Haro Kraak, tv-recensent van De Volkskrant en Rosa Boland, freelance journalist, wat het succes is achter de serie.

Hoe kunnen we jongeren weer bereiken? Deze vraag stond centraal bij een onderzoek van de Noorse Publieke Omroep, NRK. Door erachter te komen wat tieners bezighoudt, werden diverse tieners geïnterviewd over onderwerpen die hen bezighouden zoals: seks, drugs, vriendschap, dromen en angsten.

De conclusie hieruit is dat veel tieners denken dat ze niet aan bepaalde verwachtingen voldoen, omdat ze zich voortdurend met anderen vergelijken en hieruit is Skam ontstaan. De NTR heeft de remake-rechten van Skam gekocht en de Nederlandse variant op de serie gemaakt.

Geen promotie voor de serie

Een aflevering van Skam NL is ouderwets iedere zondag op NPO3 te zien, maar de aflevering is ook opgeknipt in fragmenten. Deze fragmenten worden vier of vijf keer per week op de website en het YouTube-kanaal van de serie geplaatst.

De serie speelt zich realtime af, als de personages bijvoorbeeld op zaterdagavond om 1 uur 's nachts naar een feestje gaan, wordt het fragment op dat tijdstip online geplaatst. Op deze manier is het veel makkelijker voor tieners om zich te verplaatsen in de serie en de personages.

De marketingstrategie achter Skam is dat er geen promotie wordt gemaakt voor de serie. ''Tieners willen denk ik niet graag via hun ouders of de traditionele media horen wat cool is. Ze weten zelf wel beter wat cool is en ontdekken dit zelf'', zegt Kraak.

Realistische personages

Skam is gebaseerd op de dagelijkse onderwerpen waar tieners mee bezig zijn. Alle personages hebben een eigen social media account op Instagram, ze reageren op elkaar en hierdoor is het voor kijkers mogelijk meer te weten te komen over de personages. ''Ik ben wel echt fan. Het is heel realistisch en herkenbaar, het is extra leuk om te zien als je bent opgegroeid in Noorwegen", vertelt Rosa Boland, zelf heeft Boland lange tijd in Noorwegen gewoond.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Boland vervolgt: ''Tieners plaatsen ook reacties onder video's of berichten op de social media accounts van de personages. Deze reacties worden gebruikt in de serie. In de Noorse serie was er een cliffhanger aan het einde van seizoen twee. Iemand plaatste een reactie: 'Ik kan me niet concentreren op mijn tentamen', aangezien 'William', niet reageerde op een berichtje van zijn vriendin. Deze reactie is vervolgens in de serie gebruikt als berichtje van een vriendin naar William.''

Jongeren staan centraal

Het succes van de serie wordt ook gekenmerkt doordat de jongeren centraal staan. Boland: ''Het is niet belerend en je steekt er veel van op. Soms gaat het over zware onderwerpen zoals verkrachting. Als tieners raad nodig hebben dan gaan ze naar hun vrienden. Ze gaan minder snel naar die vriendelijke conciërge of hun ouders. Hier speelt de serie goed op in.''

Volgens Kraak is Skam niet per se het nieuwe tv maken: ''Ik denk dat het lastig wordt dit te herhalen, het is in Noorwegen een groot succes geworden omdat dit de eerste keer is dat een serie op deze manier is gemaakt. Als iedereen het de hele tijd gaat herhalen gaat het nieuwe effect er van af. Maar in zijn soort is dit enorm goed uitgedacht.''

Skam NL is iedere zondag op NPO3 te zien om 20:25 en de fragmenten zijn te zien via het YouTube kanaal van Skam NL.

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Facebook en Twitter

Ster advertentie
Ster advertentie