Cultuur & Media

Beleven de jaren 90 een opleving in nieuwe televisieseries?

BNNVARA
foto: Pexelsfoto: Pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. Beleven de jaren 90 een opleving in nieuwe televisieseries?

Spice Girls, flippo's, gabbers en het niet te missen geluid van inbellen. Ben je opgegroeid in de jaren 90, dan zal je hier vast nostalgische gevoelens aan beleven. Dat is voor series van nu ook de reden om terug te blikken op dit tijdperk. Zo kan vanaf vandaag worden teruggegaan naar 'the nineties' met That 90s Show, de spin-off van het populaire That 70s show. Waarom het laatste decennium van de twintigste eeuw toch zo tot de verbeelding spreekt, vertelt media- en cultuurjournalist Alex Mazereeuw in De Nieuws BV.

Krijgen we een revival van de nineties in nieuwe televisieseries?

Volgens Mazereeuw speelt That 90s Show goed in op het verlangen naar een tijd die er niet meer is. "Een jonge generatie is nostalgisch naar die periode terwijl ze toen nog niet eens geboren waren." Net als voorganger That 70s show, slaat de show erg aan bij jongere kijkers. "Het verleden romantiseer je bijna altijd, dat is de reden waarom het aanslaat."

Aangeslingerde lachband

Mazereeuw heeft de eerste aflevering van de serie bekeken en het voelt volgens hem 'erg jaren 90 aan': van de kleding en de muziek tot de comedy. "De humor is flauw en de lachband wordt na elke zin aangeslingerd." Dat zijn we als kijkers volgens Mazereeuw niet meer gewend. "We kennen nu comedy die steeds meer balanceert tussen drama en comedy."

Nostalgieproduct

Volgens Mazereeuw zien we in media vaker dat er wordt terug gegrepen naar een specifiek tijdperk. "Zo is Stranger Things, dat zich afspeelt in de jaren 80, al een aantal jaar een grote hit onder jongeren." En hij snapt waarom het werkt: "Ik merk het bij mezelf ook, we romantiseren een tijd zonder telefoons en internet." Zo wordt That 90s Show door de makers ook verkocht als een nostalgieproduct.

Of we over tien jaar series over de jaren 2000 gaan zien, weet Mazereeuw niet zeker: "De jaren 90 zijn een heel herkenbaar decennium." Volgens Mazereeuw zijn de jaren 2000 lastiger te definiëren. "Misschien dat Hyves en MSN wel een heel ding worden in comedyseries. Maar dat is natuurlijk altijd achteraf."

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie