Cultuur & Media
KRO-NCRV

Vinden we 'de like' nog leuk?

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Vinden we 'de like' nog leuk?

Instagram experimenteert om 'de like' minder belangrijk te maken. Dat stond vandaag in NRC Next. De like zou tot ongezonde sociale druk leiden. "Als je kinderen opvoedt, moet je ze ook leren 'de likes' in perspectief te plaatsen", zegt Paul Römer in Spraakmakers.

Volgens Römer, die directeur radio en televisie bij Talpa is, zorgt de like inderdaad voor een soort online populariteitswedstrijd onder jongeren. Maar zoals bij alle nieuwe uitvindingen, kun je er goed of slecht mee omgaan, denkt hij. "Als je je levensgeluk laat afhangen van wat anderen van je denken, dan maak je jezelf wel erg afhankelijk van wat anderen van je vinden." Volgens hem moet je kinderen juist leren dat het niet uitmaakt wat anonieme mensen van je vinden.

Prikkel

Klaske Tameling is mediastrateeg bij BNNVARA. Zij vindt het een positieve ontwikkeling dat er minder nadruk komt op het aantal likes. Wel benadrukt ze dat bij dit experiment van Instagram degene die het bericht post, nog steeds kan zien hoeveel mensen het bericht hebben geliked. "Dus voor degene die het plaatst is het nog steeds een prikkel."

Businessmodel

Het initiatief van Instagram komt op het moment dat de één na de andere wetenschappelijke studie wordt gepubliceerd over de mogelijk schadelijke effecten en psychologische risico’s van het vergelijken op socal media. Tameling: "Er is een publiek debat gaande over dit onderwerp en dat we er depressief van worden is de teneur. Daar spelen sociale mediabedrijven op in."

Gamen minst schadelijk

NRC Next haalde het onderzoek van de University of Montreal aan waarin het mediagedrag van ongeveer vierduizend kinderen onderzocht werd. Hierbij werd mogelijk depressief effect van verschillende 'schermtijd' (tv, social media, gamen) gemeten. Er werd gemeten hoeveel uur kinderen per dag aan elke schermvorm besteedden en keken naar hun gemoedstoestand. Gamen bleek uit dit onderzoek de minste depressieve effecten te geven, social media de meeste.

Het Mediaforum met Paul Römer en Klaske Tameling

Ster advertentie
Ster advertentie