The Godfather 50 jaar: wat maakt de film tot een meesterwerk?
- Nieuws
- The Godfather 50 jaar: wat maakt de film tot een meesterwerk?
De film The Godfather viert dit jaar de vijftigste verjaardag. Waarom wordt deze film gezien als één van de beste films aller tijden? We vragen het in Spraakmakers aan Bero Beyer, directeur van het Nederlandse Filmfonds.
Video niet beschikbaar
Legendarische uitspraken
Als je een goede film maakt dan hoop je volgens Beyer dat er jaren later nog één of twee quotes in het collectief geheugen zijn blijven hangen. Van The Godfather, verschenen drie delen en zijn er tientallen quotes gemeengoed geworden.
Uitspraken als I'm gonna make him an offer he can't refuse en Leave the gun. Take the cannolis worden nog steeds gebruikt, ook onder jongeren. "Er zijn generaties opgegroeid die de referenties uit de film kennen, maar de film zelf nog nooit gezien hebben", zegt Beyer. Dit laat volgens hem zien hoe ongelofelijk indrukwekkend en impactvol de film was én is.
Het verhaal
Het verhaal is gebaseerd op de gelijknamige roman van de Italiaans-Amerikaanse auteur Mario Puzo en gaat over maffiabaas Vito Corleone. Hij staat aan het hoofd van een machtige misdaadfamilie en wanneer hij een concurrerende familie verbiedt drugs te dealen in New York, leidt dit tot een nietsontziende maffiaoorlog waarin zelfs zijn brave zoon Michael wordt meegesleurd.
Familiefilm
Toch is het meesterwerk volgens Beyer boven alles een film over familie. "Het is een familiefilm die gaat over het behoud van familiewaarden, maar is tegelijk een soort kritiek op kapitalisme in het algemeen. Want het blijkt dat de meest doortastende, meest roekeloze leiders het meeste succes hebben."
Don Vito doet er alles aan om zijn familie bij elkaar te houden, maar vooral in deel twee en drie laat The Godfather zien wat het betekent wanneer je dit kapitalistische systeem doorvoert tot het eind. "Uiteindelijk maakt het zijn familie kapot."
Artistieke vrijheid
Hoewel The Godfather meteen een groot succes werd, moest regisseur Francis Coppola al zijn artistieke keuzes bevechten. Zo óók de keuzes voor acteurs Al Pacino en Marlon Brando. "Je kunt je nu niet meer voorstellen dat de film zonder hen gemaakt werd", zegt Beyer.
Coppola werd door de studio als tegendraads gezien, maar daar heeft Beyer bewondering voor. "Dat behoud van autonomie als filmmaker tegen alle klippen op."
Als directeur van het Nederlands Filmfonds vindt hij ook dat het vertrouwen en de artistieke keuzes bij de makers moet liggen. "Wij moeten ze de ruimte geven om die eigenzinnigheid te brengen. Dat mislukt ook wel eens, maar de andere keer wordt dat briljant zoals The Godfather."
Bero Beyer over Godfather
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.