Cultuur & Media
EO

Waarom deze niet-gelovige journalist tóch elke week in de kerk zit

foto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom deze niet-gelovige journalist tóch elke week in de kerk zit

Schrijver en historicus Roderick Nieuwenhuis is niet gelovig, maar gaat wel al heel lang naar de kerk. "De zondagochtend in de kerk is voor mij het enige moment waarop nagedacht wordt over wat een goed leven is", vertelt hij in De Ongelooflijke Podcast.

#177 - De moderne mens en de zoektocht naar een eenvoudiger, simpel leven (met Roderick Nieuwenhuis en Stefan Paas) - De Ongelooflijke Podcast

Nieuwenhuis groeide niet bepaald op met het geloof, vertelt hij. "Mijn ouders hadden een hekel aan moralisme en paternalisme", blikt hij terug op zijn jeugd. "Ik werd helemaal vrijgelaten, en daarom ben ik kaderloos." Toen hij zijn vrouw ontmoette, die christelijk is, merkte hij dat zij dat kader wél heeft: "Zij heeft hele sterke meningen over dingen en dat vind ik mooi. Ze heeft een fundament, een moreel kompas om naar de wereld te kijken en ik miste dat heel erg", vertelt hij. "In de kerk vind ik dat."

Veel mensen snakken naar het nadenken over wat het leven goed maakt, denkt hij. "Mensen zitten met heel veel vragen, zoals: ben ik wel goed genoeg? Ben ik het waard? In de wereld wordt constant het signaal afgegeven dat dat niet zo is, want je hebt niet genoeg likes."

Eenvoudig leven

Nieuwenhuis schreef onlangs een boek over 'eenvoudiger leven'. Veel mensen voelen een verlangen naar eenvoud. Ze doen aan ontspullen, willen authentiek zijn en gaan op zoek naar de ongerepte natuur. Het is actueler dan ooit, vindt Nieuwenhuis. "We zijn zoveel dingen belangrijk gaan vinden, die misschien helemaal niet belangrijk zijn. Status, bijvoorbeeld."

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat mensen na 1980 steeds statusgerichter werden. "De televisie kwam op. MTV kwam op, en daarop waren mensen te zien die hun miljoenenhuis lieten zien. En kijkers dachten: dat wil ik ook." In die tijd begon het consumentisme hoogtij te vieren, vertelt hij: "Mensen werd geleerd dat ze communiceren wie ze zijn door wat ze kopen."

Dit maakte mensen op hun beurt weer nostalgisch naar vroeger. "Zeventig jaar geleden zaten we in allemaal in hetzelfde schuitje. Je het had het gevoel dat je buurman of buurvrouw een vergelijkbaar leven leidde." De wens om eenvoudiger te leven komt ook hieruit voort, denkt hij.

Ster advertentie
Ster advertentie