Cultuur & Media

Joris de Man componeert muziek voor computerspellen: 'Moet interactief zijn'

NOS
foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Joris de Man componeert muziek voor computerspellen: 'Moet interactief zijn'

Joris de Man is componist van gamemuziek. Hij geeft vandaag een workshop op het Amsterdam Dance Event. Hoe gaat dat in zijn werk? De Man was te gast in NOS Met het Oog op Morgen.

NOS Met het Oog op Morgen

"Ik kom uit een muzikale familie. Mijn vader gaf les op het conservatorium en mijn moeder was een klavecimbelspeelster. Ik heb zes maanden op de kunstacademie gezeten en toen kreeg ik de kans om aan een spel te werken. Toen was ik verkocht", zegt De Man.

"Ik had vroeger een Atari-computer, daar was ik helemaal gek van. Daar maakte ik muziek voor en dat was in die tijd heel primitief. De technologie is enorm vooruitgeschoven."

Interactief

"Ik begin vaak gewoon op een piano melodie├źn te schetsen. De muziek moet ook meegaan met wat er in het spel gebeurt. Het duurt drie of vier jaar om zo'n spel te ontwikkelen en als ik er in het eerste jaar bij kom, dan is er nog eigenlijk niets te zien", aldus De Man.

"Die muziek wordt op een interactieve manier geschreven en gemaakt. Je houdt er rekening mee dat het ene stuk muziek kan overstappen op een ander stuk muziek. Dat proberen we naadloos te laten gaan."

Orkest

"Je kan het heel goed nabootsen, maar een echt orkest klinkt nog steeds veel beter. Voor het spel Killzone 2 namen een heel orkest en koor de muziek daarvoor op", vertelt De Man. "Als ik er tijd voor heb speel ik de spelletjes zelf ook. Het is enorm meeslepend. Je kan er echt uren in kwijtraken."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie