Cultuur & Media
AVROTROS

Nederlandse Netflixserie over sekslijnen in jaren tachtig

foto: Foto door Fei Peng Hu via Pexelsfoto: Foto door Fei Peng Hu via Pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. Nederlandse Netflixserie over sekslijnen in jaren tachtig

In de jaren 80 wisten een paar kroegvrienden uit Amsterdam binnen korte tijd goud geld te verdienen met het opzetten van sekslijnen. Dure auto's, flessen wijn en badend in luxe. De vrienden leefden als goden in Amsterdam. Maar het verhaal kent geen gouden einde, sterker nog, de mannen raken verwikkeld in de ene na de andere rechtszaak.

Een bijzonder verhaal, dat vindt ook Netflix. De streamingdienst heeft aangekondigd een serie te maken dat losjes gebaseerd is op het boek 06-Cowboys van een van die sekslijnondernemers, Fred Saueressig. Hij vertelt hierover bij Stax&Toine.

Toen de PTT de beruchte 06-lijnen in de jaren 80 vrijgaf, waren een paar ondernemers uit Amsterdam er als de kippen bij. Ze wisten dat sekslijnen in Amerika een groot succes waren en besloten deze goudmijn ook naar Nederland te halen. Op een klein kamertje boven een café in Amsterdam sloten de mannen via PTT 12 lijnen aan.

Na een kleine advertentie in de Telegraaf vonden de lijnen vanaf dag één gretig aftrek. En na een reportage in het actualiteitenprogramma Tros Aktua was het hek van de dam. De dag na de uitzending belden 3 miljoen mensen naar de slechts 12 beschikbare lijnen. Het zorgde er zelfs voor dat het alarmnummer, ook een 06-nummer, tijdelijk uit de lucht was.

Grof geld verdienen

Aan verhalen geen gebrek bij Fred Saueressig. Nadat vier vrienden uit een Amsterdams café het plan voor de sekslijnen lanceerden, stapte Saueressig aan boord als commercieel directeur. Want één ding was duidelijk: hier kon geld mee verdiend worden en daar had Saueressig wel oren naar.

De klanten die naar een 06-nummer belden, vielen middenin een gesprek. Maar volgens Saueressig hoef je je daar niet veel bij voor te stellen: "Het was voornamelijk een gesprek met veel gegil en gekreund en uiteindelijk kwam iemand klaar."

In het begin werkten de mannen met 'dames uit de industrie'. De eerste opname werd opgenomen in een kamertje boven een café. "We hadden het kamertje met kranten afgeplakt en een paar matrassen neergelegd. We hadden wat mannen en vrouwen uitgenodigd. Er stond iemand met een werphengel en er stond iemand met een bandrecorder. Nadat we gestart waren en er flink wat gekreun en gegil te horen was, riep de opnameleider ineens 'stop stop stop!'. Hij moest de band omdraaien. Nou ja, zo ging dat er in het begin dus aan toe."

250 sekslijnen

Uiteindelijk kreeg het bedrijf 250 sekslijnen en werd er samengewerkt met studentes. Zij wilden hun eigen verhaaltjes wel vertellen, aldus Saueressig. "Als ze voor ons drie dagen werkten, verdienden ze evenveel als wanneer ze een maand achter de bar zouden werken. Het bleken allemaal talenten te zijn."

Saueressig kreeg als opdracht om deze goudmijn uit te rollen naar andere landen. "Ik reisde naar het buitenland en zocht daar contact met de nationale PTT. Ik reisde van land naar land en opende in elk land een soortgelijk kantoor."

'Het werd een grote bende'

Maar zoals vaak in cowboy-verhalen kreeg ook dit verhaal een slecht einde. Saueressig kreeg een slecht gevoel bij de zogenoemde directie van het bedrijf. "Het werd een sekte-achtige verschijning. Er was veel drank en er werden veel dingen gekocht bij de nachtapotheek. Het werd een grote bende. Er was niet meer mee te werken." De mannen raakten in verschillende rechtszaken verwikkeld.

Saueressig schreef over alle avonturen het boek 06-Cowboys. Een boek met bizarre verhalen over een tijd waarin er grof geld verdiend werd met het nieuwe fenomeen sekslijn. Reden genoeg voor Netflix om een serie te produceren dat losjes gebaseerd is op het boek van Saueressig.

Wanneer de serie daadwerkelijk te zien is, is nog niet bekend. Maar tot die tijd kijkt Fred Saueressig vol trots uit naar de productie. En net als bij het sekslijnen-verhaal heeft hij er uiteraard ook voor gezorgd dat de serie, bij succes, hem een goede vulling voor zijn portemonnee oplevert.

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie