Cultuur & Media
KRO-NCRV

Terugkeertelevisie: creatieve armoede of nostalgie?

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Terugkeertelevisie: creatieve armoede of nostalgie?

Nog een paar weken en dan start het televisieseizoen weer. En een aantal programma’s zal je herkennen. Talpa blaast nieuw leven in Man Bijt Hond en Lingo. En ook in Amerika zijn ze op de nostalgietour: Full House en Beverly Hills 90210 keren terug op het scherm. Kunnen televisiemakers niets nieuws bedenken?

Video niet beschikbaar

Fimmaker Beri Shalmashi denkt niet dat het creatieve armoede bij de makers is, ze ziet alles overal terugkomen. "Dit is ook hoe mode werkt en muziek. Televisie is een relatief nieuw medium, misschien dat het ons nu pas opvalt dat alles terug komt."

Shalmashi ziet de hang naar nostalgie ook in de filmwereld. Gisteren maakte Disney tot haar vreugde van haar bekend dat er een remake komt van de film Home Alone. "Succes verzekert!"

Talpa

Voor Paul Römer, sinds kort directeur radio en televisie bij Talpa, zijn het spannende tijden. "We gaan een hoop nieuwe dingen doen. De vooravond van SBS6 gaat veranderen en de nieuwe shows van Linda en Wendy beginnen." Ook NET5 krijgt een nieuwe impuls met presentator Merel Westrik.

Man Bijt Hond

Maar er is ook veel 'terugkeertelevisie' te zien bij Talpa aankomend seizoen. Zo komen televisieklassiekers als Lingo en Man Bijt Hond in een nieuw jasje terug op zender. Dit keer niet bij de publieke omroep, maar bij het commerciële Talpa van John de Mol dus.

Een aantal dingen blijven hetzelfde, maar het programma moderniseert ook. Zo komen er een paar nieuwe rubrieken bij. Volgens Römer blijven de herkenbare voice over en de tone of voice hetzelfde. "Die hebben het programma tot een succes gemaakt."

Nostalgie

Daarmee voorziet Talpa volgens Römer in het 'vroeger was alles beter gevoel.' "We leven in een tijd dat je niet echt vrolijk wordt als je naar de buitenwereld kijkt."

Cyclus

Volgens de Talpa-directeur verloopt alles in cyclussen. "Iemand zei mij ooit dat als je wilt weten wat het nieuws van morgen is, je de bladen van tien jaar terug moet lezen. Dan zie je weer wat de volgende cyclus is."

Ster advertentie
Ster advertentie