Cultuur & Media
KRO-NCRV

Angela de Jong over goede doelen tv: 'Het is zó veel leed dat het mij afstompt'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Angela de Jong over goede doelen tv: 'Het is zó veel leed dat het mij afstompt'

Bijna een half miljoen mensen keken woensdag naar Nederland staat op tegen kanker op NPO1. De uitzending om donateurs te werven voor KWF Kankerbestrijding, is niet de enige in zijn soort. Meerdere goede doelen hebben speciale televisieavonden bij de publieke omroep. Moet de NPO dit blijven doen?

Video niet beschikbaar

Te veel

In de uitzending van woensdag kwamen zoals gebruikelijk veel verhalen voorbij van mensen die lijden aan kanker of die iemand aan de ziekte verloren hebben. "Het leed is te veel", zegt Angela de Jong in het Mediaforum van Spraakmakers. "Er is zó veel leed dat het mij afstompt."

De televisierecensent refereert aan War Child, de Hersenstichting en Alzheimer Nederland. Allemaal goede doelen die het afgelopen jaar ook op de buis waren met speciale uitzendingen. De Jong vindt dat er momenteel te veel 'goede doelen-shows' zijn, waarmee ze niets wil afdoen aan de persoonlijke verhalen van mensen in de uitzending. "Die zijn verschrikkelijk".

'Iedere donateur is er één'

Toch snapt ze het óók. "Iedere donateur er één." Daarnaast kunnen fondsen met de speciale uitzendingen een groot publiek bereiken. "Ik word persoonlijk veel meer geraakt door een programma als Over mijn Lijk, maar aan de andere kant heb ik na het zien daarvan nog nooit een acceptgiro van KWF Kankerbestrijding ingevuld."

Soms zijn speciale avonden om donateurs te werven misschien gewoon nodig, aldus De Jong. "Volgens mij werkt de mens zo, dat hij goed met de neus op de feiten moet worden gedrukt."

Veredelde reclamespot

De stichting Cordaid koos een ander format op tv om aandacht te vragen voor hun zaak. In het KRO-NCRV-programma 100 dingen, gaan de twee gezinnen van bekende Nederlanders een maand 'ontspullen'. Hiermee wil de organisatie aandacht voor de positie van mensen in ramp- en conflictgebieden.

De Jong noemt het 'een veredelde' reclamespot voor Cordaid en vond de uitwerking ook nog eens 'kwalijk'. "De situatie van een Afrikaans vluchtelingengezin werd gekoppeld aan die van Xander de Buisonjé. Hij moest in zijn woonkamer kiezen tussen zijn wijnglazen en zijn opgezette paardenhoofd aan de muur. Sorry, maar dat gaat er bij mij echt niet in."

Quote

Sorry, maar dat gaat er bij mij echt niet in

Angela de Jong

Vanuit journalistiek oogpunt vindt journalist en KRO-NCRV-presentator Tom Klein het ook twijfelachtig dat maatschappelijke organisaties programma's bij de NPO laten maken, waar ze overigens voor betalen. "Stel er vindt grootschalige fraude plaats bij een stichting. Ga je daar als actualiteitenprogramma van de omroep dan hard op in terwijl zij met miljoenen dat programma hebben gemaakt?"

Het Mediaforum met Tom Kleijn en Angela de Jong

Het Mediaforum met Tom Kleijn en Angela de Jong

Het Mediaforum als podcast!

Wist je dat het Mediaforum ook als podcast te beluisteren is? Dagelijks nemen we in Spraakmakers de dagbladen door en zappen we van talkshow naar talkshow. Journalisten en mediamakers vertellen over hun afwegingen en ze geven tips. Zo mis je niets!

Ster advertentie
Ster advertentie