Cultuur & Media
EO

'Niet doorgaan fusie Talpa en RTL mogelijk blessing in disguise voor John de Mol'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Niet doorgaan fusie Talpa en RTL mogelijk blessing in disguise voor John de Mol'

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) zet een streep door de fusieplannen van RTL en Talpa. En dat is vooral vervelend voor Talpa-baas John de Mol, zegt mediadeskundige Mark Koster in Geld of je Leven. Toch ziet hij ook wel kansen: "Misschien is het wel een blessing in disguise voor John de Mol…"

Talpa en RTL kondigden anderhalf jaar geleden de fusie aan. Dit kwam vooral vanuit Talpa, stelt Koster. "Talpa is toch enigszins in verval geraakt en John de Mol wilde het onderbrengen bij RTL. Talpa was meer veroordeeld tot RTL dan RTL tot Talpa", aldus de mediakenner, die een boek schreef over John de Mol.

Fusie tussen RTL en Talpa van de baan

Weinig blijven plakken

Talpa beheert op televisie SBS6 en Net 5. Volgens Koster heeft dat weinig succesvolle programma’s voortgebracht de afgelopen jaren: "Je kunt het vergelijken met een bord spaghetti. Dat gooi je tegen de muur en je hoopt dat er wat van die slierten blijven plakken." Vandaag Inside is een van de weinige voorbeelden van een succesvol programma.

Nu de fusie niet doorgaat, kan John de Mol zichzelf opnieuw uitvinden, denkt Koster. De Mol werd bekend door het bedenken van programmaformats, zoals Big Brother of The Voice en daar moet hij naar terug. "Hij moet terug naar 1981 toen hij begon, in zijn garage. Hij moet weer nieuwe programma’s gaan verzinnen. Daar wordt hij veel gelukkiger en ik denk dat wij als kijkers ook gelukkiger worden. Hij bleef maar met spaghetti gooien maar er bleef weinig plakken."

Te machtige partij

De ACM verbiedt de fusie omdat er een te machtige partij zou ontstaan. Dat is best een logisch argument, zegt Maiko Valentijn van mediabureau Group M dat advertenties verkoopt. "Je ziet een neergaande trend in lineair tv kijken, maar gek genoeg is de situatie dat de prijs van advertenties dan omhoog gaat. Dat zien we over een aantal jaren heen", vertelt hij.

Het klinkt tegenstrijdig: minder kijkers maar meer advertentie-inkomsten, maar het klopt écht, zegt Valentijn: "Dat komt met name door de kracht van het medium tv, het wordt omarmd door veel adverteerders. De vraag blijft hoog, maar het aanbod gaat naar beneden", aldus de advertentie-expert. Als hier bovenop óók nog een lager aantal mediapartijen zouden zijn, was de angst dat de prijzen nog harder omhoog zouden gaan, stelt Valentijn.

Koster is het overigens niet eens met de ACM. Nederlandse mediapartijen hebben immers niet alleen meer elkaar als concurrent, maar moeten opboksen tegen internationale partijen als Netflix, Disney en Amazon Prime. Volgens hem moet de ACM naar de markt als wereldmarkt kijken en dan valt de machtsconcentratie bij deze fusie wel mee.

Geld of je Leven is een dagelijks economieprogramma van de EO. Op het plaform LinkedIn is er een community rondom het programma, waarop gediscussieerd kan worden over de onderwerpen. Meld je aan en praat mee!

Ster advertentie
Ster advertentie