Cultuur & Media
NTR

'Er moeten dingen veranderen zodat de podiumsector zichzelf niet vanbinnen uit opvreet'

foto: Alida Dors
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Er moeten dingen veranderen zodat de podiumsector zichzelf niet vanbinnen uit opvreet'

Theatermaker en choreograaf Alida Dors is sinds 2020 artistiek directeur van Theater Rotterdam. Als één van de pioniers van de hiphop-dans in Nederland wil ze de twee kunstdisciplines theater en dans dichter bij elkaar brengen. “Ik geloof echt dat het beter kan binnen de podiumsector", stelt ze in Kunststof. "Het is nog steeds niet divers genoeg is en we missen bepaalde kennis. Dat moet veranderen, zodat deze sector zichzelf niet vanbinnen uit opvreet."

Alida Dors, theatermaker - Kunststof

Een mooi statement

Het Nederlands Theater Festival opent ieder jaar het nieuwe theaterseizoen met de Staat van het Theater. Dit jaar is de Staat uitgesproken door Alida Dors. "Ik kreeg het verzoek om de Staat van het Theater uit te spreken. Ik dacht: dit is interessant, want ik was net gevraagd voor de Staat van Nederlandse Dans. Ik wist dat het goed samen kon, maar dat was nog nooit eerder gebeurd. Uiteindelijk kwamen de directeuren er op uit dat het wel een mooi statement zou zijn als ik beiden zou doen.

Achteraf denk je: shit, nu moet ik het echt doen. Maar ik was heel blij om deze positie te krijgen. Je krijgt de kans woorden te geven aan emoties die je soms laat gaan, ze op te schrijven en er een verhaal van te maken.”

'Ik heb heel veel emoties over deze sector'

Dors is sinds 2020 artistiek directeur van het Theater Rotterdam. Ze leidt daarmee de grootste gezelschappen en schouwburgen. "Ik heb heel veel emoties over deze sector, omdat ik van deze sector hou. Ik hou van theater maken in de breedste zin van het woord. Ik heb er geen officiële opleiding voor gedaan, dus ik kwam met een heel ander perspectief binnen. Dat maakt dat je wel heel erg van het vak moet houden."

Haar liefde voor theater lijkt nog steeds te groeien. "Mijn liefde voor theater is ontstaan toen mijn vader me als tienjarige meenam naar Bubbling Brown Sugar. Het was een musical met een geheel zwarte cast over de roerige jaren ’50. Het was in een mega grote zaal en ik zat ergens boven in, ik wist niet wat me overkwam. De muziek, de dans, de kracht, dat plezier. Dat had ik nog nooit eerder gezien."

'Hiphop is een manier van ontsnappen'

"Ik was een bewegelijk kind", vertelt Alida. "Ik deed veel aan sporten en begon te dansen. In die tijd had je geen hiphopscholen, dus ik gleed een beetje in de hiphopscene via mijn vrienden. Dat werd uiteindelijk mijn nieuwe plek. Het was een manier van ontsnappen en ik ontdekte mijn eigen grenzen. Het was zowel competitief als troostend voor me."

Inmiddels staat Alida bekent als een van de pioniers van de van de hiphop-dans in Nederland. "Hiphop is liefdevol competitief. Je voelt echt wel aan het eind wie de beste show heeft neergezet. Dan ga je naar huis met het gevoel dat je verder moet trainen, dat gevoel is lekker."

Kunststof

Het cultuur- en mediaprogramma van NTR van maandag tot en met donderdag te horen tussen 19:00 en 20:00 uur op NPO Radio 1 of op elk moment terug te luisteren als podcast. Volg Kunststof op Twitter, Facebook en Instagram.

Ster advertentie
Ster advertentie