Buitenland
VPRO

Beiroet is het Napels van het Midden-Oosten

foto: Farah Kanaan
  1. Nieuwschevron right
  2. Beiroet is het Napels van het Midden-Oosten

In de zomerserie Verre Geluiden van Bureau Buitenland neemt journalist en schrijven Farah Kanaan ons mee naar Libanon. Het land van haar vader waar ze vijf jaar geleden is neergestreken. Met een a capella versie van het lied Li Beirut brengt ze een ode aan haar geliefde stad.

Jeugdsentiment

Kanaan groeide op in Nijmegen met een Italiaanse vader en een Libanese vader. “Mijn vader is tijdens mijn jeugd 20 jaar niet terug naar Libanon geweest. In de zomervakanties gingen we naar Italië om familie van mijn moeder te bezoeken. Tijdens de autoreis speelde mijn vader zijn geliefde Libanese muziek.” Het nummer Ommi (mijn moeder) van Marcel Khalife, de lievelingszanger van haar vader, is één van de nummers die Kanaan doet denken aan haar jeugd. De Libanese zanger zingt: 'ik koester mijn leven want als ik zou sterven dan schaam ik mij voor de tranen van mijn moeder'. De tekst van het lied baseerde de muzikant op de gedichten van Mahmoud Darwish, de nationale poëet van de Palestijnen. "De meeste Libanezen en Arabieren worden heel emotioneel van dit nummer, veel van hen leven mee met de Palestijnen.", legt Kanaan uit. Ommi wordt gezien als een ode aan Palestina.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Verboden liefde

De Italiaans-Nederlandse journalist was bij het eerste grote concert van de Libanese band Mashrou' Leila. "Het was magisch, de stem van de zanger is van een andere wereld.", zegt Kanaan over het optreden in Beiroet. De zanger is openlijk homoseksueel, hij schreef het liefdeliedje Shim el Yasmine (de geur van jasmijn) voor zijn mannelijke geliefde, vertelt de de journalist. De rechten van de LHBTI+ gemeenschap staan in Libanon onder druk. "De afgelopen maanden voert de politiek de onderdrukking van homoseksuelen en transgenders steeds verder op. Het parlement eiste deze week zelfs een verbod op de recent verschenen Barbie film.", legt Kanaan uit.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Explosie

Drie jaar geleden werd een groot deel van Beiroet verwoest door een grote ontploffing in de haven van Beiroet. "Er ligt nog altijd puin in de straten. Je ziet nog altijd gesloten cafes terwijl sommige cafes die wel geld kregen helemaal zijn opgebloeid.", vertelt Kanaan. De regering had de verwoestende explosie kunnen voorkomen. "De politiek wist dat er ammoniumnitraat in de haven was opgeslagen. Niemand is nog verantwoordelijk gehouden.", legt de Italiaans-Nederlandse schrijver uit. De Libanese rapper Bu Nasser Touffar uit in het nummer TAR zijn frustratie over het wanbeleid van de regering.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Aan Beiroet

Kanaan sluit af met een a capella bijdrage van Li Beirut (aan Beiroet), een lied van één van de bekendste muzikale namen in de Arabische wereld: Fairouz. Dit nummer is gegrift in het geheugen van elke Libanees, vertelt de journaliste. Het werd uitgebracht op het hoogtepunt van de burgeroorlog in 1984. "Fairouz beschrijft hoe de oorlog een aanval was op haar geliefde stad Beiroet, op de Libanezen en op haarzelf.", vertelt Kanaan. Drie jaar geleden bij de ontploffing in de haven rouwde de stad opnieuw met het nummer Li Beirut.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Bureau Buitenland: Verre Geluiden 2

Van Palestijnse feestmuziek en Joegoslavische folklore tot Marokkaanse hiphop en Italiaanse filmmuziek. Voor het tweede jaar op rij maakt Bureau Buitenland deze zomer een muzikale wereldreis.

Vanaf maandag 18 juli, elke werkdag, tussen 13.30 en 14.00 uur, VPRO, NPO Radio 1. Zie voor meer: vpro.nl/bureaubuitenland

En op de Verre Geluiden 2 afspeellijst op Spotify vind je alle muziek die deze zomer de revue passeert.

Verre Geluiden #19 Een Libanees tegengeluid

Ster advertentie
Ster advertentie