Buitenland
VPRO

Xillan Macrooy over Creoolse begrafenismuziek en een dorp zonder mannen

foto: VPROfoto: VPRO
  1. Nieuwschevron right
  2. Xillan Macrooy over Creoolse begrafenismuziek en een dorp zonder mannen

In de derde aflevering van de zomerserie Verre Geluiden reist VPRO’s Bureau Buitenland naar Suriname. Singer-songwriter Xillan Macrooy neemt ons mee naar Surinaams-creoolse begrafenisrituelen en het dorp dat zijn overgroot oma zelf stichtte. Een dorp zonder mannen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Meervoudige identiteit

Mi kanto, ma mi de ete, het eerste nummer dat Xillan laat horen. Het is hét Surinaamse feestnummer bij uitstek, maar er zit ook een serieuze boodschap in volgens Macrooy. "Ik ben gekanteld, maar ik ben er nog, betekent de titel", vertelt Macrooy. "Een heel krachtig nummer dus. Het heeft invloeden uit Afrikaanse muziek en komt voort uit de Kawinamuziek die ook een religieuze functie had. Later kwamen daar ook Amerikaanse invloeden bij. Kaseko is dus echt een symbool voor de meervoudige identiteit van Suriname, alles loopt door elkaar."

Dresi Mi door Xillan Macrooy

Video niet beschikbaar

Begrafenismuziek

Ook speelde Xillan zijn eigen versie van het lied Dresi Mi, dat traditioneel op Creoolse begrafenissen wordt gezongen. "Ik vind heel veel troost in de Surinaamse cultuur", vertelt Xillan. "Als ik dit nummer zing, dan voel ik de Surinaamse traditie van omgang met de dood, die is heel sterk. Het Creoolse proces rondom een begrafenis is intens, mensen komen dagenlang bijeen om samen te zingen en dit nummer ontbreekt nooit. Als iemand dit inzet breken zelfs de sterkste opa’s, vaders en neven. Het raakt heel diep."

Mother van Xillan Macrooy

Video niet beschikbaar

Een dorp zonder mannen

Xillans eigen nummer, Mother, heeft een bijzondere voorgeschiedenis. "Mijn opa is marron, zij vochten in de jungle tegen het koloniale beleid. Maar in het dorp waar hij woonde vond niet iedereen uit zijn familie aansluiting. Zo was zijn oma het niet eens met veel van de mannen in het dorp. Toen is ze op een dag een boot ingestapt en dieper de amazone ingevaren, daar is ze een nieuw dorp gestart. Zonder mannen. Ze noemde het Frimangron, dat betekent vrijmansland. Het werd een plek waar ze kon doen wat ze wilde, en zijn wie ze wilde zijn." Het inspireerde Macrooy tot het maken van het nummer Mother. Hij speelde het live.

Verre Geluiden #3: Een Surinaams dorp zonder mannen - Bureau Buitenland

Bureau Buitenland: Verre Geluiden 2

Van Palestijnse feestmuziek en Joegoslavische folklore tot Marokkaanse hiphop en Italiaanse filmmuziek. Voor het tweede jaar op rij maakt Bureau Buitenland deze zomer een muzikale wereldreis.

Vanaf maandag 18 juli, elke werkdag, tussen 13.30 en 14.00 uur, VPRO, NPO Radio 1. Zie voor meer: vpro.nl/bureaubuitenland

En op de Verre Geluiden 2 afspeellijst op Spotify vind je alle muziek die deze zomer de revue passeert.

Ster advertentie
Ster advertentie