Zorgen over Chinese spionage via BYD-auto’s zijn onterecht, zegt deze importeur
- Nieuws
- Zorgen over Chinese spionage via BYD-auto’s zijn onterecht, zegt deze importeur
Het Chinese automerk BYD groeit razendsnel in Europa. Maar de opkomst van Chinese auto’s roept ook vragen op. Is de concurrentie wel eerlijk en hoe zit het bijvoorbeeld met het risico op spionage? "Ik heb totaal geen aanwijzingen voor spionage", zegt Paul de Krom, ceo van het Louwman Group, de importeur van BYD in Nederland in Geld of je Leven (EO).
Video niet beschikbaar
MG, Nio of Lynk&Co: Steeds vaker zwichten Nederlanders voor een Chinese auto. Een opvallende nieuwe speler op het asfalt is het nieuwe merk voor elektrische auto’s BYD, oftwel 'Build Your Dreams'.
De grote auto-importeur Louwman Group werkt sinds drie jaar samen met BYD. CEO Paul de Krom, tevens voormalig VVD-staatssecretaris, is laaiend enthousiast over het merk: "De snelheid waarmee ze auto’s bouwen is ongekend. Het proces van tekentafel tot registratie duurt ongeveer 17 maanden. Mercedes doet daar 7 jaar over. Het is maar een klein voorbeeldje hoe snel het gaat."
‘Europa moet tandje bij zetten’
Daarom is het belangrijk dat Europa snel een tandje bijzet, zegt hij. "Als we dat niet doen, dan denk ik dat we ons zorgen moeten maken. Het kan hoor: we hebben hele mooie Europese merken, maar de concurrentie is groot."
Een belangrijke voorwaarde is dat de overheid niet te veel in de weg zit, zegt De Krom: "De Europese auto-industrie is enorm belangrijk voor Europa. Er werken miljoenen mensen in die sector. Ik hoop dat de Europese industrie de kans krijgt om een poot bij te trekken."
Oneerlijke concurrentie?
Wat het voor de Europese auto-industrie extra lastig maakt, is dat China de afgelopen jaren enorme bedragen aan staatssteun heeft gegeven aan de eigen automerken. Volgens onderzoekers gaat het om maar liefst 231 miljard euro in de afgelopen 15 jaar. Dat is oneerlijke concurrentie, vinden de EU en Europese autofabrikanten. Daarom zijn er extra importheffingen opgelegd voor Chinese auto’s.
De Krom is daar kritisch op: "Het antwoord kan nooit zijn om dan de ophaalbrug rond Europa op te halen. We moeten zorgen dat we versnellen, dat we innovaties steunen en de regelgeving eenvoudiger maken. Het is belangrijk dat er voor de consumenten een zo groot mogelijk aanbod is."
Risico op spionage
Ook zijn er in de politiek zorgen over spionage via Chinese elektrische auto’s. Het zijn tegenwoordig 'rijdende computers', in de woorden van VVD-Europarlementariër Bart Groothuis. Auto’s zijn voorzien van camera’s en microfoons en verzamelen data. De vraag is of die worden doorgestuurd naar China. Vorig jaar riep CDA-Kamerlid Derk Boswijk via een motie de regering op om onderzoek te doen naar de risico’s van Chinese elektrische auto’s voor de nationale veiligheid.
"We moeten niet naïef zijn", zegt De Krom daarover. "Er is een hele hoop Europese regelgeving op het gebied van dataprotectie en daar zijn we groot voorstander van." Volgens De Krom houdt BYD zich keurig aan de regels: "De servers waar data worden opgeslagen, staan gewoon in Frankrijk. Ik heb geen enkele aanwijzing dat daar misbruik van wordt gemaakt."
Toch durft hij zijn hand er niet voor in het vuur te steken: "We kunnen natuurlijk nooit de hele keten overzien. Wij gaan af op de gesprekken die wij met de fabrikant hebben. Ze moeten gewoon voldoen aan Europese regelgeving. Als ze daar niet aan voldoen, krijgen ze handhaving op hun stoep. Net zoals ieder ander dat heeft."
Ook hebben we in Europa zelf belang bij Chinese auto’s op het asfalt, zegt De Krom: "Als we het wagenpark willen verduurzamen met nul uitstoot in 2035, zullen we hier ook die Chinese batterijen en auto’s op de markt moeten hebben."
Geld of je leven
Geld of je leven is een dagelijks economieprogramma van de EO. Wil je meer Geld of je leven? Alle gesprekken over de staat van de economie vind je in onze podcast.