Vlaamse minister-president ziet grote kansen in nauwe samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen: 'Een win-win'
- Nieuws
- Vlaamse minister-president ziet grote kansen in nauwe samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen: 'Een win-win'
De Vlaamse minister-president Matthias Diependaele pleit in Sven op 1 voor meer samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen op het gebied van onder meer havens, energie en infrastructuur. Volgens hem liggen er grote kansen voor zowel Nederlanders als Vlamingen om samen sterker te worden via gezamenlijke investeringen. "Er kan een win-winsituatie ontstaan."
Op het gebied van havens werken Nederland en Vlaanderen al nauwkeurig samen, vertelde de nieuwe directeur Rob Smeets van de Antwerpse haven laatst in Sven op 1. De Rotterdamse en Antwerpse havens zijn de twee grootste en belangrijkste havens van Europa.
Diependaele noemt nog een belangrijke: de North Sea Port, een fusie tussen de zeehavens Gent, Terneuzen en Vlissingen. "Dat is een gemeenschappelijke, en zover ik weet, de enige grensoverschrijdende haven ter wereld. Dat loopt prima en dat is een hele goede samenwerking."
Voor de aanstelling van Smeets in Antwerpen was al toenadering tussen de Rotterdamse en Antwerpse haven, vertelt Diependaele. "Concurrentie is goed en houdt ons allemaal scherp. Maar aan de andere kant kunnen we maar beter gaan samenwerken, omdat het ons allebei een voordeel oplevert."
Nieuwe pijpleiding
Op het gebied van infrastructuur en kernenergie willen Nederlanders en Vlamingen elkaar ook meer gaan vinden. Een voorbeeld is een te bouwen pijpleidinginfrastructuur naar Noordrijn-Westfalen (een netwerk van ondergrondse buisleidingen voor het transport van waterstof en CO₂ tussen de haven van Rotterdam, via Moerdijk en Limburg, naar het Duitse Ruhrgebied). "Daar kunnen we echt op inzetten, daar is voor ons beiden veel winst te boeken."
Matthias Diependaele (Vlaamse minister-president): 'Concurrentie is goed, maar we kunnen beter samenwerken' (23 juni 2026) - Sven op 1
Voorlopig ligt dit plan dus nog op de tekentafel en wordt op de bouwvergunningen gewacht. In Vlaanderen lopen ook een aantal van zulke projecten, "maar daar is ook nog veel werk te doen voordat dit definitief in werking zal treden".
Kernenergie en energienet
Qua kernenergie liggen er volgens Diependaele ook mogelijkheden. "In ons Vlaamse regeerakkoord staat dat wij kunnen meewerken en participeren aan kernenergie. We weten dat er in Nederland een plan klaarligt om te kijken naar een kerncentrale in Terneuzen. Voor ons is er qua kernenergie een mogelijkheid tot samenwerking."
Er is ook een energienet waarmee een verbinding kan worden gelegd met Vlaanderen, vervolgt hij. "Dat versterkt beide netwerken. In Vlaanderen zijn die uitdagingen iets minder groot, maar ik weet dat Nederland hier veel problemen mee heeft. Onze uitdagingen kunnen ook groter worden als we niet op tijd ingrijpen. Daarom willen we dat nu doen."
Kleine kernreactoren
Daarnaast is er een uitdaging over het produceren van kleine modulaire kernreactoren, zogeheten SMR's. Deze reactoren, die veel kleiner zijn, zouden kunnen worden ingezet voor verschillende toepassingen en op uiteenlopende locaties.
"We hebben in Vlaanderen een SMR-alliantie opgericht", vertelt Diependaele. "Er moet alleen nog veel onderzoek naar gedaan worden en de ontwikkelingskosten zijn zeer groot. Maar hoe meer we de vaste kosten kunnen spreiden over verschillende landen over verschillende initiatieven, hoe goedkoper het wordt. Ook op dat vlak is zeker een mogelijkheid tot samenwerking. We moeten die kostprijs drukken."
Verenigd Koninkrijk der Nederlanden
Kortom, een nauwe samenwerking op verschillende vlakken kan voor zowel Nederland als Vlaanderen een win-winsituatie zijn. "Wat mij betreft kan dit heel ver gaan. Het is pas 211 jaar geleden dat het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden onder Willem I is opgericht."
Tijdens het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (dat in 1815 tot stand kwam) waren Vlaanderen en Nederland formeel één land. In 1830 kwamen mensen in het Koninkrijk echter al in opstand en in 1839 viel het Koninkrijk formeel uiteen met het Verdrag van Londen. "Het heeft niet lang geduurd, maar het is een mooi voorbeeld om naar terug te kijken."
Luister Sven in je favoriete podcast-app
Wil je Sven op 1 iedere dag in je favoriete podcast-app luisteren?
Abonneer je dan hier op de Sven op 1 podcast.
Gerelateerde podcast
Sven op 1
Gerelateerd




