Binnenland
AVROTROS

2 op de 3 Nederlanders rijdt met de telefoon in de hand: heeft de MONO-campagne wel gewerkt?

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 2 op de 3 Nederlanders rijdt met de telefoon in de hand: heeft de MONO-campagne wel gewerkt?

We hebben de BOB-, NIX18-, PUUR rookvrij en de MONO-reclames van de overheid. Toch rijdt nog steeds 2 op de 3 Nederlanders regelmatig met de telefoon in de hand. Kunnen we stellen dat de MONO, ongestoord onderweg, campagne is mislukt? Enny Has neemt bij Blok&Toine de overheidscampagnes onder de loep.

Video niet beschikbaar

Het is te stellig om te vertellen dat de MONO-campagne mislukt is, zegt Das. "Gedragsverandering is het ultieme doel om de van een campagne als deze, maar niet het enige doel. Je kan ook zeggen dat bewustwording een goede stap is in de richting. Afhankelijk van het gedrag is de duur van de campagne belangrijk, in een geval van ons telefoongebruik is het lastig. We zijn bijna allemaal verslaafd aan onze telefoon, en dat is lastig af te leren."

Terminologie

De BOB-reclame heeft parallellen met de MONO-campagne. "Bij de BOB-reclame is gehoopt om de terminologie over te nemen in het dagelijks leven. Dat is ongetwijfeld ook het doel geweest bij deze MONO-reclame."

Toch gaan er ook dingen fout bij de MONO-reclames van de overheid, legt Das uit. "Het is altijd makkelijk om achteraf campagnes te bekritiseren. Maar wanneer er was verteld wat het voordeel is van MONO, hoe je het toepast wanneer het moeilijk wordt, was het een stuk concreter geweest."

Doelgroep

Om een dergelijke campagne te laten slagen moet de campagne passen bij de doelgroep, zegt Das. "Wat we vaak zien bij campagnes die niet lukken is dat maker heel moralistisch aan de slag gaan. Ze gaan dan een heel shockerend beeld gebruiken of iets benadrukken dat heel fout is. Om iets te laten slagen zou je moeten onderzoek waarom mensen bepaald gedrag vertonen en wat het daadwerkelijke probleem is."

Als het wel zou werken

Toch zijn we voor de overheid een stuk strenger dan commerciële bedrijven wat betreft campagnes, vertelt Das. "Van de overheid verwachten we dat ze ons helpen om een geïnformeerde keuze te maken. Als de overheid ons daadwerkelijk zou beïnvloeden zouden veel mensen heel boos worden, en zouden we ons aangetast voelen in onze keuzevrijheid."

Blok&Toine

Mischa Blok en Toine van Peperstraten zoomen in op wat het nieuws voor jou betekent en zijn daarbij ook geïnteresseerd in jouw ervaringen. Maandag tot en met donderdag van 14.00 tot 16.00 uur.

Ster advertentie
Ster advertentie