Binnenland

Duurzaam vervoer: UvA en HvA experimenteren met een 'hub'
BNNVARA

foto: Post NLfoto: Post NL
  1. Nieuwschevron right
  2. Duurzaam vervoer: UvA en HvA experimenteren met een 'hub'

Nu de brandstofprijzen door het dak gaan, is het nog eens extra duidelijk: we moeten in de toekomst slimmer omgaan met het vervoer.

Hub

De Universiteit en de Hogeschool van Amsterdam experimenteren al enkele jaren met een zogeheten 'hub'. Samen met bouwbedrijf Heijmans en het vervoersbedrijf Deudekom, is aan de rand van de stad een plek ingericht waar leveranciers met (nu nog) gewone vrachtwagens de spullen voor de UvA en de HvA afleveren. Van daar worden de goederen met elektrische busjes verder door de stad verspreid. Volgens onderzoekster Susanne Balm van de HvA heeft dit systeem de afgelopen jaren al bewezen dat het tot 50% van de vervoersbewegingen voor de universiteit en de hogeschool in de stad kan reduceren.

foto: HvA

Susanne Balm

Eerste stap

"Deze hub is een goed voorbeeld van duurzaam vervoer", zegt initiatiefnemer Shahid Talib van Heijmans. "Als we de stad leefbaar willen houden, zullen we meer van dit soort hubs aan de randen moeten maken. Je kan dan bijvoorbeeld ook denken aan pakketvervoer. Al die busjes hoeven dan niet steeds weer de stad in, maar kunnen hun pakjes afleveren bij een hub, waar je ook deelvervoer en andere diensten kan onderbrengen."

foto: Heijmans

Shahid Talib

Uitstootvrij in 2025

Het project van UvA en HvA kan rekenen op instemming van de gemeente Amsterdam. Sterker nog: de gemeente streeft naar een compleet 'fossielvrije' binnenstad waar het om vervoer gaat. Geen walmende diesels meer, maar alleen nog elektrisch vervoer binnen de ring.

Anders denken over vervoer

Talib benadrukt dat we echt anders moeten gaan nadenken over vervoer. "Veel mensen hebben nu nog een tweede auto. Die zou je kunnen vervangen door elektrisch deelvervoer, vanaf de randen van de stad. En waarom moet vervoer per se een auto zijn?", vraagt hij zich af.

MAAS

De overheid werkt ook mee aan nieuwe oplossingen voor vervoer, zoals binnen het project MAAS, mobility as a service. Daarmee worden alle vervoersoplossingen – (deel)auto’s, openbaar vervoer of zelfs deelscooters – geïntegreerd in apps. Het gaat er niet langer om hoe je wordt vervoerd, maar vooral dát je wordt vervoerd. En dat zo duurzaam mogelijk.

Vroege Vogels: iedere zondagochtend van 07.00 tot 10.00 uur.

Vroege Vogels is hét programma over natuur en milieu. Op zondagochtend te beluisteren op NPO Radio 1 en vrijdagavond te zien op NPO 2. Like Vroege Vogels op Facebook of volg het programma op Twitter of Instagram.

Ster advertentie
Ster advertentie