Luchtvaartjurist: 'Rechtszaak tegen KLM kan verduurzaming juist in de weg staan'
- Nieuws
- Luchtvaartjurist: 'Rechtszaak tegen KLM kan verduurzaming juist in de weg staan'
"Misleidend", zo noemt Hiske Arts van Fossielvrij NL de KLM-campagne 'Fly Responsibly'. In 2019 werd de campagne gelanceerd, eind april besloot KLM de campagne voortijdig te beëindigen. Maar dat is niet genoeg, stelt Arts in Dit is de Dag (EO). "Ze proberen ons in slaap te sussen."
Is de rechtszaak tegen duurzaamheidsclaims van KLM terecht?
Video niet beschikbaar
Woensdag verklaarde de rechtbank rechtszaak van Fossielvrij NL tegen duurzaamheidsclaims van KLM ontvankelijk. De milieuorganisatie wil dat het luchtvaartbedrijf stopt met de campagne die reizigers aanmoedigt op een verantwoordelijke manier over vliegen na te denken. Volgens Arts zit er een groot verschil tussen het duurzame imago dat de luchtvaartorganisatie wil uitstralen en wat ze daadwerkelijk doet. "Ze vechten tegen klimaatmaatregelen en stellen vervolgens in reclames de klant gerust dat KLM op de groene weg is, en dat klopt niet," zegt Arts.
Gesprek aangaan
Luchtvaartjurist Niall Buissing vindt het jammer dat KLM op haar duurzaamheidscampagne wordt aangevallen.
"Ik denk dat het juist goed is dat KLM op deze manier het gesprek aan wil gaan, maar ook de passagier probeert over te halen om op een meer verantwoorde manier te vliegen."
Grote gevolgen
Buissing denkt dat de rechtszaak andere bedrijven kan afschrikken zich als duurzaam in de markt te willen en zetten en vreest negatieve gevolgen voor de verduurzaming van de hele sector. "Ik denk dat de hele luchtvaartsector meer moeite zal hebben om de verduurzaming verder op te drijven. Ze gebruiken het nu ook om passagiers extra te laten betalen voor vluchten waardoor zij meer kunnen investeren. Op het moment dat je dat niet meer kan doen kan dat ook gevolgen hebben voor verdere vernieuwing van de sector."
Maar voor de vernieuwing van de sector zijn twee andere dingen nodig, reageert Arts. "Eén: mensen moet gewoon minder vliegen. En het tweede is dat we moeten beginnen met de echte prijs te betalen voor vliegen, dat kerosine belast moet worden. Dat dat nu niet het geval is, staat veel meer die opkomst van alternatieve brandstoffen in de weg."
"Is KLM dan nog niet duurzaam bezig?" vraagt Buissing zich af. "Ik vermoed dat het antwoord van mevrouw Arts 'nee' is, maar er gebeurt heel veel. Luchtvaart is een van de meest moeizame sectoren om te verduurzamen, maar toch wordt er heel veel op ingezet", vindt de luchtvaartjurist. "En kun je beter met een vliegtuigmaatschappij vliegen die zich inzet voor verduurzaming of eentje die dat helemaal niet doet?"
Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!
Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.