Naar homepage
Binnenland

Wie moet de coronaboete in het café betalen: de ondernemer of de klant?

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Wie moet de coronaboete in het café betalen: de ondernemer of de klant?

In Eindhoven sluit een groot deel van de horecaondermers in uitgaansgebied het Stratums Eind de deuren, uit angst voor hoge boetes. Klanten negeren massaal de coronamaatregelen. Wie moet de verantwoordelijkheid dragen en de boete betalen: de ondernemer of de klant?

Robèr Willemsen, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland, hoort de klachten over klanten die zich niet aan de regels houden uit heel Nederland. Vanuit gemeentes wordt druk uitgeoefend en een aantal heeft uitgesproken boetes te gaan geven – vooralsnog zijn die niet uitgedeeld. Het resulteert wel in ondernemers die zeggen 'ik ga niet wachten op een boete van 4300 euro als ik al negatief draai', en die daarom bij voorbaat de kroeg sluiten.

Willemsen denkt dat de discussie gevoerd moet worden over of mensen nog bereid zijn zich aan rigide regeltjes te houden. "Is het draagvlak in de maatschappij nog zo groot als men in Den Haag denkt?"

Meten met twee maten

Waar horecaondernemers volgens hem moeite mee hebben, is dat met twee maten gemeten wordt. "Wij zijn de enige branche die zelf verantwoordelijk is voor de handhaving."

Normaal gesproken moet de café-eigenaar verantwoordelijk (willen) zijn voor het gedrag van de gasten, waarbij beroep gedaan kan worden op handhaving. De huidige situatie is echter bijzonder, vindt Willemsen. "Je moet mensen handhaven op iets waar ze echt niet op gehandhaafd willen worden." Het helpt daarbij niet dat in de rest van het dagelijks leven, nauwelijks wordt gehandhaafd. "Daar zit de moeilijkheid en daarom is onze oproep aan het kabinet: geef meer ruimte in de buitenlucht."

'Street bitch'

In de Regulierdwasstraat in Amsterdam houden bezoekers zich redelijk goed aan de voorschriften, aldus Edward Koning van de ondernemersvereniging daar. "Zeker aan het begin van de avond. Zitten er een paar drankjes in, dan wordt het moeilijker. Maar het beeld is niet dat het massaal genegeerd wordt."

In de straat is een pakket aan maatregelen: tafeltjes uit elkaar, gasten worden voordat ze gaan zitten kort op de regels gewezen en er loopt beveiligingspersoneel rond. Daarnaast is er een 'street bitch', Koning vergelijkt het met de oude doorbitch, "die mensen op een passende manier wijst op de regels".

Koning vindt dat bij het volgen van de regels de eigen verantwoordelijkheid van klanten voorop staat. "Maar als in een zaak te veel mensen worden toegelaten of regels worden massaal genegeerd, dan denk ik dat de ondernemer daarop mag worden aangesproken."

'Vast script'

Gedragspsycholoog Chantal van der Leest betwijfelt of cafés meer kunnen doen om klanten de regels te laten volgen. "Mensen weten het wel." Met nog meer herinneringen in de vorm van bijvoorbeeld stickers wordt het op een gegeven moment een "enorm woud aan bordjes". "Ik denk niet dat mensen daarop reageren."

Dat mensen zich, ondanks dat de regels bekend zijn, toch niet aan de 1,5 meter afstand houden, komt door hoe we cafés interpreteren: een plek van gezelligheid waar we dicht bij elkaar komen. "Je hebt een script in je hoofd van hoe je je gedraagt in een café. Dat gaat automatisch weer in werking óók zonder alcohol."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie