Binnenland
AVROTROS

Lopen we volgende winter in de collectie van 2021?

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Lopen we volgende winter in de collectie van 2021?

Sinds dinsdag 15 december zijn alle niet-essentiële winkels gesloten. En het ziet er voorlopig nog niet naar uit dat daar verandering in komt. De lente komt er langzamerhand alweer aan en dan moet de wintercollectie weer plaats maken voor de voorjaarscollectie. We horen veel verhalen van winkeliers die met hun handen in het haar zitten als het gaat om de voorraad van de wintercollectie, want die is volgend jaar niet meer bruikbaar. Of toch wel? Wat gaat daar nu mee gebeuren?

In het nieuws horen we veel winkeliers, die vertellen dat zij nu niets meer met de wintercollectie kunnen. "We denken vaak dat kleding geen houdbaarheidsdatum heeft, maar de houdbaarheid op kleding is minder dan op verpakt eten", zegt retaildeskundige Tom Kikkert in Stax&Toine.

Het geld is op

Dat heeft volgens Kikkert vooral te maken met onze modegevoeligheid die de afgelopen jaren is gegroeid. "We zijn zo modegevoelig geworden dat er in de retail een probleem ontstaat. Van het geld dat er binnenkomt met de wintercollectie, koopt de winkelier normaal gesproken de voorjaarscollectie in. Dat is door de modegevoeligheid zo gegroeid."

De ondernemer heeft dus altijd een behoorlijke schuld voordat de voorraad verkocht is en die schuld wordt afgelost naarmate het jaar vordert. "De crisis kwam echt op een heel verkeerd moment. De wintercollectie was net binnen, maar de verkoop nog niet begonnen."

Creativiteit verwacht

Het kabinet biedt de non-food detailhandel een vergoeding voor hun seizoensgevoelige voorraad, maar dat is voor veel winkeliers niet genoeg. Ondernemers in de kledingindustrie moeten daarom extra creatief zijn.

"In de wintersportbranche zijn veel merken bezig met 'carry over'", legt Kikkert uit. "Van zeventig procent van de wintersportcollectie van afgelopen jaar, worden dezelfde kleuren en modellen gebruikt voor komend jaar. De uitstraling wordt daarmee verlengd naar volgend jaar."

Modemerken doen dat hetzelfde, maar in iets mindere mate. Ze kijken naar de collectie van volgende winter en dan kijken ze naar of kleuren en de collectie aan de collectie van dit jaar kan worden toegevoegd om zo een mix and match te maken.

Sommige merken die wereldwijd opereren, kijken naar de seizoenen. "In Australië is het nu bijvoorbeeld zomer, daar komt de winter nog aan. Dus de kleding die in Nederland niet is verkocht, kan nog wel worden gebruikt in Australië", legt Kikkert uit.

Hebben kledingzaken wel geld om de voorjaarscollectie in te slaan?

Dat gaat helaas niet op voor alle merken en winkeliers op. Ondernemers hebben dus afgelopen tijd geen geld binnen gekregen. Ze willen weer voorraden inslaan voor de voorjaarscollectie, maar dat gaat niet zonder geld.

Het grote probleem is dat de hele keten het zwaar heeft. Van de verhuurder tot het merk en de verkoper. Het geld is op en banken vinden het een te groot risico om dat te financieren. "En als de uiteinden niet bij willen springen, kunnen er behoorlijk wat failissementen aankomen straks", waarschuwt Kikkert.

Sommige ondernemers doen nu een noodgreep en bieden de kleding met vijftig procent korting aan. Kikkert: "Daar heeft niemand belang bij." Om dat te voorkomen en toch gezamenlijk de problemen op te lossen, gaan merken een deel van de voorraden toch terugnemen.

Een harde les

Wil je als consument de modezaken en wintersportzaken een hart onder de riem doen? Kikkert: "Dan help je enorm door juist nu kleding uit de wintercollectie te kopen. Heb je een spijkerbroek nodig? Koop deze dan nu."

Heb je nog een cadeaubon? Bewaar die nog even voor een volgende keer, zodat de ondernemer toch wat geld heeft waar de nieuwe collectie mee betaald kan worden. "Met iedere euro zijn ze geholpen."

Deze nare periode van de coronacrisis is ook een harde les voor de branche. "Merken en ondernemers moeten nu verplicht kijken naar hoe collecties langer mee kunnen gaan. Hoe modieus wil je zijn of denk je ook aan de duurzaamheid?"

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma.

Ster advertentie
Ster advertentie