Naar homepage
Binnenland

Deze fastfoodketens verkopen nog altijd plofkip

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Deze fastfoodketens verkopen nog altijd plofkip

Vandaag publiceert World Animal Protection het Pecking Order rapport, het jaarlijkse onderzoek naar het kippenwelzijn binnen de fastfoodketens. De uitkomsten van het onderzoek zijn zorgwekkend. "Nog altijd willen de meeste fastfoodketens niet voldoen aan de minimale aanpassingen voor het kippenwelzijn, waardoor wij nog regelmatig, plofkip voorgeschoteld krijgen", zegt Julia Bakker van World Animal Protection in Blok&Toine.

Het kippenvlees van de meeste fastfoodketens is afkomstig van kippen die in erbarmelijke omstandigheden hebben geleefd. Bakker: "Zo hebben ze veel te weinig leefruimte en moeten ze in een maand volgroeien, zodat zij zo snel mogelijk rijp zijn voor de slacht. Met als gevolg last van de poten, huidproblemen en ga zo maar verder."

World Animal Protection heeft het 'Better Chicken Commitment' opgericht. "Dat is een standaard set van aanpassingen die bedrijven kunnen doorvoeren voor kippenwelzijn. Dan gaat het om meer bewegingsvrijheid, natuurlijk daglicht en overstappen op andere rassen kippen die niet snel groeien, maar ook om de slachtprocedure", legt Bakker uit.

Welke fastfoodketen scoort het best?

De ketens die het slechtste scoren zijn Subway en Starbucks. Ook de Burger King scoort uitermate slecht. McDonald's zit hier slechts één fase boven, wat betekent dat ook zij niet voldoende maatregelen nemen voor het kippenwelzijn.

Wil je enigszins verantwoord snacken? Kentucky Fried Chicken (KFC) in Nederland scoort heel goed. "Die hebben zich gecommitteerd aan het 'Better Chicken Commitment', rapporteren heel goed en laten zien hoe zij verbeteringen invoeren", zegt Bakker.

Bij wie ligt de verantwoordelijkheid?

World Animal Protection zoekt tijdens het proces meerdere keren contact bij de ketens, maar juist de slecht scorende bedrijven lijken immuun te zijn voor hun contact en de slechte score.

Daar komt bij dat de bedrijven ook afhankelijk zijn van hun producenten. Volgens Bakker is het wel de taak van de bedrijven zelf om met de toeleveringsketen in gesprek te gaan. Het doel volgens Bakker is dat alle bedrijven tussen 2023 en 2026 aan het commitment.

Publieke druk

Het bewustzijn om duurzamer en diervriendelijker te eten groeit de afgelopen jaren sterk onder consumenten. Toch lijken de fastfoodketens volgens Bakker een blinde vlek. "Wij gaan nog steeds massaal naar de Burger King."

World Animal Protection hoopt dat de fastfoodketens onder publieke druk zullen bezwijken om aanpassingen voor beter kippenwelzijn door te voeren. "Deze bedrijven moeten zich realiseren dat dierenwelzijn heel serieus genomen moet worden. Zelfs de supermarkten stappen over op Beter Leven vlees, dan kunnen zij niet achterblijven."

Ster advertentie
Ster advertentie