Dyslexie bestaat niet. Stampen is het devies
- Nieuws
- Dyslexie bestaat niet. Stampen is het devies
[AVROTROS] Problemen door dyslexie? Onoverbrugbare achterstanden door dyscalculie? Lariekoek. Voor verreweg de meeste kinderen die ermee kampen is de simpele maar harde waarheid: oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Volgens hoogleraar Anna Bosman van de Radboud Universiteit Nijmegen is slecht onderwijs de boosdoener. Dat zorgt ervoor dat ruim tien procent van de eindexamenkandidaten op de middelbare school een dyslexie-verklaring op zak heeft. Zo’n verklaring biedt voordelen: meer tijd voor examens bijvoorbeeld. Lex Coene, directeur van Regionaal Instituut voor Dyslexie is het niet eens met Bosman.
Dyslexie
Een grote groep dyslecten diskwalificeert ze daarmee
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Je kunt ze honderd keer laten stampen, maar dat heeft geen zin
Dus wat is dyslexie nu eigenlijk? Welbegrepen eigenbelang, een graadmeter voor de stand van ons onderwijs, of toch een neurologische aandoening? Coene zegt dat dyslexie erfelijk is en dat kinderen met dyslexie moeite hebben met letters en klanken. Het is een milde neurologische aandoening. Door een alternatieve methode aan te leren lukt het vaak om dyslexie onder controle te krijgen. Stampen heeft dus niet zoveel zin.