Naar homepage
Binnenland

Informatie visverkopers schiet tekort: 'Wil jij duurzame vis? Let hier dan op'
AVROTROS

foto: Pixabayfoto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Informatie visverkopers schiet tekort: 'Wil jij duurzame vis? Let hier dan op'

Voor vlees is er het Beter Leven Keurmerk. Maar waar moet je op letten als je duurzame vis wilt kopen? Daar zijn etiketteringsregels voor, maar daar blijkt 99 procent van de viswinkels en -kramen zich niet aan te houden, zo blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond.

"Visverkopers zijn verplicht om bij een product te vermelden wat de exacte naam van de vis is, waar hij vandaan komt en hoe het gevangen of gekweekt is", legt Babs van der Staak uit in Stax&Toine.

De informatie over duurzame vis is onvoldoende

Als je als consument een bewuste keuze wilt maken voor duurzame vis, heb je deze informatie volgens Van der Staak nodig. "Een aantal vissoorten zijn helemaal niet duurzaam, maar er zijn er ook een aantal waarbij het van het gebied afhangt. Een vis uit het ene gebied kan duurzaam zijn, maar als hij uit een ander gebied komt niet."

Via een 'mystery onderzoek' waarbij shoppers langsgaan bij een viswinkel of -kraam kwam de Consumentenbond erachter dat slechts één van 97 winkels zich aan de regels houdt. "We hebben gekeken naar wat er op de vitrinekaartjes staat. Je ziet bij een heel groot deel geen vitrinekaartjes en als ze er wel zijn, staat maar een deel van de informatie er op."

Ook stelden de mystery-onderzoekers vragen in de winkel over duurzaamheid, maar kregen daar vaak onvoldoende informatie uit. "De kennis van de verkopers is vaak onvoldoende", zegt Van der Staak. "Als je niet de juiste informatie kunt verkrijgen als consument, kun je als consument ook niet de juiste keuze maken."

Keurmerk voor vis

We zijn bekend met de misstanden in vleesindustrie. Om als consument dan een weldoordachte keuze te maken is het Beter Leven Keurmerk in het leven geroepen. Maar de problemen in de visserij liegen er ook niet om. Er is sprake van overbevissing, schade aan het milieu, bijvangst en vervuiling.

Voor vis bestaan er ook keurmerken. Het MSC-keurmerk voor wilde vis geeft aan dat de vis afkomstig is van vissers die zich actief inzetten om overbevissing tegen te gaan. Het ASC-keurmerk is voor kweekvis. Visproducten met dit keurmerk hebben een lagere impact op het milieu, de vissen krijgen minder antibiotica en de arbeidsomstandigheden voor het personeel zijn beter.

Tot slot is er nog het biologisch keurmerk voor kweekvis. Hier gelden, anders van bij het ASC-keurmerk, eisen voor dierenwelzijn. De natuurlijke leefomgeving wordt zo veel mogelijk nagebootst, waardoor de vissen minder dicht op elkaar leven, er een betere waterkwaliteit is en bij de slacht moeten de vissen direct bewusteloos zijn en vrij van pijn.

Deze keurmerken zijn vooral zichtbaar bij verpakte producten in de supermarkt en worden heel beperkt gebruikt in de viswinkel. "Het wordt dus hoog tijd dat de verkopers hun informatie op orde hebben", zegt Van Der Staak. "Zodat het voor de consumenten makkelijk wordt om een duurzame keuze te maken."

Zo kies je voor duurzame vis

In een enquête van de Consumentenbond geeft bijna de helft van de consumenten aan dat informatie over duurzame vis hun aankoop zou beïnvloeden. Wat visverkopers volgens Van der Staak minimaal moeten doen om de consument beter te informeren, is het naleven van de wettelijke regels. "Zet de juiste informatie duidelijk op de vitrinekaartjes, zodat je als consument met een viswijzer in de hand je vis kunt kopen."

Verder kunnen viswinkels en -kramen er aan de voorkant voor zorgen dat hun aanbod in het geheel duurzamer is en de consument actiever informeren over de achtergrond van de vis die zij verkopen.

Wil je tot die tijd het heft in eigen hand nemen? Van der Staak: "Op viswijzer.nl kun je alle informatie vinden over duurzame vis en op de informatiepagina duikinhetdiepe.nl kun je je kennis testen over duurzame vis. Ook vind je er vragen die je als consument aan de visverkoper kunt stellen om er achter te komen hoe duurzaam hun producten zijn."

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma.

Ster advertentie
Ster advertentie