Binnenland
AVROTROS

Jouw zoekresultaten worden belemmerd door fors betaalde advertenties

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Jouw zoekresultaten worden belemmerd door fors betaalde advertenties

Bedrijven betalen wekelijks duizenden euro's om zo hoog mogelijk tussen jouw zoekresultaten op websites als Bol.com en Thuisbezorgd.nl te komen in de hoop dat je het product of dienst uiteindelijk bij hun koopt. Maar heb jij dat wel door? Volgens Autoriteit Consument & Markt (ACM) werkt dit misleiding in de hand en moeten bedrijven hier transparanter over zijn.

"Dat heeft alles te maken met het feit dat we in een vergelijkingseconomie terecht zijn gekomen", zegt tech-expert Danny Mekić in Stax&Toine.

Prominenter in beeld

Of het gaat om een bepaald product of een hotelovernachting, er is overal een website voor om de prijzen te vergelijken voordat we een keuze maken. Denk bijvoorbeeld ook aan de beoordelingen van een restaurant. Op basis van wat anderen zeggen, bepalen we of we bij dat restaurant goed kunnen eten.

"Via platforms als Beslist.nl, Booking,com, Thuisbezorgd.nl en Bol.com bieden bedrijven hun producten en diensten aan", legt Mekić uit. "Vervolgens spreken zij onderling een percentage af over wat het platform krijgt bij een direct boeking via hun website."

Bedrijven doen er alles aan om zo hoog mogelijk in die ranking te komen staan. Met als gevolg dat zij wekelijks aanzienlijke bedragen betalen om prominenter bij jou als consument in beeld te komen.

Marktverstoring en hogere prijzen voor consumenten

ACM vindt het misleiding en zegt dat de consument hier de dupe van is. Mekić: "Het is vervelend, omdat het aanbod voor de consument verslechterd. Het aanbod is wat je ziet en als dat alleen maar bestaat uit bedrijven die daarvoor betalen, is dat misleidend. Er zijn altijd meer bedrijven dan die ervoor betalen."

Het werkt volgens Mekić dus vooral marktverstorend. "Bedrijven die net begonnen zijn of kleine bedrijven die minder te besteden hebben, kunnen nooit meedoen in die markt, omdat zij niet betalen. Dan zie je dus bijvoorbeeld alleen vliegtickets van grote maatschappijen, zoals KLM en Transavia en blijven de kleine maatschappijen buiten beeld."

Het tweede nadeel voor consumenten is dat er wordt betaald voor die weergave. "Het bedrag dat aan zoekresultaten wordt besteedt, is in het geval van sommige bedrijven torenhoog. Als alle bedrijven daaraan mee willen doen, gaat de prijs van die producten en diensten voor consumenten omhoog. Iemand moet het betalen."

Transparantie

Je ziet wel eens ergens 'betaalde advertentie' staan als je bijvoorbeeld via Booking.com een overnachting wilt boeken of iets via Marktplaats wilt kopen, maar het is niet altijd even duidelijk voor welke zoekresultaten zijn betaald en welke niet. ACM eist transparantie en wil dat het voor klanten meteen duidelijk wordt wanneer er is betaald voor zoekresultaten.

Van Mekić mag het nog wel een stapje verder. "Het gaat nu om een markt waar advertenties worden getoond als aanbeveling. De vraag is of consumenten dit überhaupt willen. Misschien moet de politiek dit soort rankings verbieden, tenzij de consument zelf actief kiest voor een weergave waarbij een commerciële zoekresultaten een rol spelen."

Om de consument op korte termijn te beschermen tegen moeten er volgens Mekić minimaal een set regels gelden voor alle platforms. "Zodat er een uniforme manier is voor zoekresultaten die voor alle platforms geldt en dat je als consument altijd duidelijk kunt herkennen dat het om een betaalde zoekresultaten gaat."

Mekić stelt voor om een bepaald icoon te introduceren, zodat het voor de consument direct herkenbaar is wat er gaande is.

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma.

Ster advertentie
Ster advertentie