Aanpak malafide webshops schiet nog steeds tekort
- Nieuws
- Aanpak malafide webshops schiet nog steeds tekort
De aanpak van webshop-oplichters schiet nog altijd tekort. Malafide webwinkels zijn al jaren een probleem, maar er is nog steeds geen waterdichte oplossing. Criminelen kunnen soms maandenlang hun gang gaan, voordat hun winkel uit de lucht wordt gehaald. "Het is lastig op te lossen", zegt tech-redacteur Joost Schellevis in het NOS Radio 1 Journaal.
Video niet beschikbaar
Hoeveel malafide webwinkels er precies zijn is niet duidelijk. "Er kwamen bij ons 250 meldingen binnen van webwinkels die de boel oplichten en nooit van plan zijn om te leveren." Veel van deze winkels zijn nog steeds online. Schellevis sprak met een winkelier die op de lijst staat maar die zegt dat zijn producten door de coronacrisis laat geleverd worden.
Een slachtoffer die zelf webdeveloper is vertelt er ook ingetrapt te zijn. “Ik was een beetje geïrriteerd omdat de sportscholen dicht zouden blijven tot 1 september. Dus ik bestelde een halterbank op de eerste beste website die ik tegenkwam. Maar ik kreeg geen bevestigingsmail en toen besefte ik dat het foute boel was. Maar alles klopte aan de website, ik kon ook gewoon een account aanmaken. Als ik niet zo snel had besteld en wat beter had gekeken, dan was ik niet opgelicht.”
Digitale ME
De organisatie die de bonafide webwinkels vertegenwoordigt wil dat er een digitale ME komt. Ook andere bedrijven als betaalverwerker Mollie pleiten voor een overkoepelende aanpak. Je kunt zelf controleren of een webwinkel betrouwbaar is, door te kijken of de site een keurmerk zoals Thuiswinkel.org of Webwinkelkeur heeft. Bij deze brancheorganisaties staat op de site of een winkel betrouwbaar is. Ook staan malafide webwinkels in een database op de site van de politie.