Wordt Dag van de Arbeid straks Dag van de Robot?
- Nieuws
- Wordt Dag van de Arbeid straks Dag van de Robot?
Robots kunnen het leven een stuk makkelijker maken, maar ze kunnen je wel je baan kosten. In De Nieuws BV aandacht voor de dilemma's van de robot als nieuwe arbeider.
De vrachtwagen zonder chauffeur en de trein zonder machinist zijn al onderweg. Maar daar blijft het niet bij. De robots rukken op en ze pikken mensenbanen in. Nu al worden de klussen van kantoorpersoneel door automatisering overgenomen. In de wereld van morgen moeten ook universitair opgeleiden vrezen voor hun baan. Een goed geprogrammeerde robot-hartchirurg kan bijvoorbeeld nauwkeuriger opereren dan een mensenhand.
Zo pakken donkere wolken zich samen boven de arbeidsmarkt. In alarmerende rapporten worden berekend dat iedere nieuwe robot bijna zes banen kost. Groot-Brittannië verwacht dat in de komende twintig jaar zelfs een derde van alle banen verdwijnt door robotisering. Het einde van de werkende mens lijkt nabij.
Voordelen
"Helemaal niet erg", zegt Rob van den Hoven van Genderen, directeur van het Centre voor Law and Internet van de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij en tal van knappe koppen zien vooral voordelen in de vierde industriële revolutie. Als robots het werk doen, hoeven wij ons bijvoorbeeld geen zorgen te maken over de vergrijzing.
Slimme machines kunnen ons mensen ook veel vrije tijd opleveren. Volgens Van den Hoven van Genderen ligt een fulltime werkweek van 12 uur in het verschiet. Terwijl we er ook nog eens financieel op vooruitgaan. Via een basisinkomen, betaald met een loonbelasting op robotarbeid, is er straks gratis geld voor iedereen. Daarnaast levert nieuwe techniek vrijwel altijd nieuw werk op. Het idee dat alle banen verdampen is volgens veel economen daarom te zwartgallig.
De Dag van de Arbeid hoeven we dus niet af te schaffen, want misschien vieren we 1 mei over veertig jaar wel met robot-collega's.
De Nieuws BV staat vandaag op De Dag van de Arbeid in het teken van de robot als nieuwe arbeidskracht.