Binnenland

Uber verhoogt minimumleeftijd chauffeurs na dodelijke ongevallen

AVROTROS
foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Uber verhoogt minimumleeftijd chauffeurs na dodelijke ongevallen

Het roer moet om bij taxidienst Uber. Het bedrijf maakt vandaag excuses na vier dodelijke ongevallen in nog geen zes weken tijd. Uber kondigt maatregelen aan om deze in de toekomst te voorkomen. "Elk dodelijk slachtoffer is er één te veel", zegt Thijs Emondts, General Manager van Uber Benelux, tegen EenVandaag.

"Iedereen is hier écht heel erg van geschrokken. We willen de onderste steen boven halen," aldus Emondts, De minimumleeftijd voor nieuwe Uber-chauffeurs gaat omhoog van 18 naar 21 jaar en bestuurders moeten minimaal één jaar rijervaring hebben. Bovendien krijgen alle huidige chauffeurs onder de 25 jaar een cursus en moeten ze hun vakbekwaamheid aantonen. Ook komt er een onderzoek, in samenwerking met de gemeente Amsterdam en het ministerie, om uit te zoeken waarom het de afgelopen tijd zo vaak zo ernstig mis kon gaan.

'Uber is veel te laat'

In Radio EenVandaag reageert Jip Welkers op het nieuws van Uber. Jip is de zus van Mare Welkers, die in 31 maart 2017 overleed na een aanrijding door een Uber-chauffeur. "Uber is eigenlijk al veel te laat", zegt Welkers. Na het ongeluk van haar zus verdiepten Welkers en haar familie zich in de gang van zaken bij Uber. "Naarmate de tijd vorderde kregen we steeds meer inzicht in de omstandigheden van de chauffeur die mijn zus aanreed. Hij reed wat doelloos rond, in afwachting van een ritje. We zagen dat het bijna een trend was."

Al in oktober trok de familie Welkers bij Uber al aan de bel. "Toen is er niets gebeurd en later ook niet. Uber is dus eigenlijk al veel te laat." Welkers had graag gezien dat het bedrijf veel verder ging in ijn maatregelen. "Ik zou graag willen zien dat ze chauffeurs van de weg halen, en hoeveel, of wat ze doen aan het doelloos rondrijden van chauffeurs. In andere landen mag dat al niet eens."

Sofyan Mbarki (PvdA): 'Heel zuinig'

Sofyan Mbarki, fractievoorzitter van de PvdA in Amsterdam, is het met Welkers eens. "Deze maatregelen zijn heel zuinig en vooral erg reactief. De ongelukken gebeuren voornamelijk met onervaren, jonge chauffeurs. Wij hebben eerder voorgesteld om de minimumleeftijd te verhogen tot minimaal 23 jaar."
Mbarki denkt dat de maatregelen die Uber neemt, niet voldoende zullen zijn. "Je blijft houden dat de chauffeurs opgejaagd zijn, om van de ene kant van de stad naar de andere te razen. Dat los je hiermee niet op."

Dodelijke ongelukken

De druk op Uber is de afgelopen tijd flink toegenomen door een reeks van dodelijke ongelukken in korte tijd. Zo pleitte Veilig Verkeer Nederland zelfs voor een verbod op Uber. Critici zeggen dat het systeem van Uber zorgt dat (vaak jonge) chauffeurs overwerkt zijn omdat de app ze stimuleert om te blijven rijden. Het algoritme van Uber dicteert, en de app maakt de dienst uit. Dit zou roekeloos rijgedrag in de hand werken.

Bovendien moeten chauffeurs een kwart van de ritprijs afdragen aan Uber. Daardoor bestaat de druk om zo veel en zo snel mogelijk ritten te scoren, zo luidt de kritiek. Uber kwam recent nog met een rijtijdenlimiet om dit probleem aan te pakken, waarbij chauffeurs van Uber verplicht langer pauze moeten nemen.

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nl, Facebook of op Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie