Binnenland

RAI vereniging: Te weinig laadpalen voor elektrische vrachtwagens

NOS
foto: Unsplash
  1. Nieuwschevron right
  2. RAI vereniging: Te weinig laadpalen voor elektrische vrachtwagens

Er zijn te weinig laadpalen voor elektrische vrachtwagens. Dat zegt de RAI Vereniging, de brancheorganisatie voor personen en vrachtauto's. De organisatie slaat alarm, omdat zonder de laadpalen de milieudoelstellingen niet kunnen worden gehaald.

"Als je nu naar een stad toe rijdt en we willen met elektrische vrachtauto’s en bestelauto’s erin gaan, hoeveel van die palen ziet u dan? Die zijn er überhaupt nog niet of bijna niet", zegt Frits van Bruggen, voorzitter van de RAI, in het NOS Radio 1 Journaal. "Als we over willen schakelen van benzine of diesel naar batterijen, dan moet het infrastructuur veranderen. Met grote spoed, en daarom slaan we alarm."

Laadpalen

Volgens Van Bruggen moeten er snel zo’n 20 snel laadstations rondom steden komen voor elektrische vracht- en bestelauto’s. "Dat zal dan doorgroeien naar 40, maar ook om onderweg met die trucks te kunnen rijden, zijn er ook laadstations nodig."

Op dit moment rijden er maar een aantal honderd elektrische trucks in Nederland. "Er rijden 160.000 vrachtauto’s rond. Het is dus een beetje een kip ei discussie. De vrachtauto’s kunnen we maken, maar ze kunnen ze niet laden en daarom worden ze niet besteld. Aan de andere kant om het te laden, moeten die vrachtauto’s er zijn. Op deze manier kunnen we nooit elektrische de steden in. Het gaat veel te langzaam."

Anders

Er worden steeds meer laadstations voor personenauto’s gebouwd langs de wegen, maar elektrische vrachtwagens kunnen hier geen gebruik van maken. "Het begint ermee dat als je met zo’n vrachtwagen zo’n snel laadstation zou inrijden, is het dak eraf", zegt Van Bruggen.

Deze laadstations zouden volgens Van Bruggen uitgebreid kunnen worden en voorzien worden met meer kabels, zodat elektrische vrachtwagens daar ook terecht kunnen. "Maar dat gebeurt op dit moment niet."

Waterstof

Ook wil de vereniging dat er meer gekeken wordt naar elektrisch op waterstof. "Op dit moment wordt er eigenlijk niet of nauwelijks geïnvesteerd in de waterstof-infrastructuur. Het gaat ons niet zo zeer om het laden, maar het gaat ons ook dat we waterstof kunnen tanken."

Hybride

"Om het te kunnen versnellen vragen we eigenlijk ook: joh, laat dan tijdelijk hybridevrachtwagens toe. Dan rij je elektrisch in de stad en buiten de stad nog op diesel en benzine. Op die manier kunnen we ook het proces versnellen."

'Te weinig laadpalen voor elektrische vrachtwagens'

NOS Radio 1 Journaal

Word iedere werkdag wakker met het vertrouwde NOS Radio 1 Journaal, gepresenteerd door Astrid Kersseboom. Met natuurlijk het laatste nieuws, achtergronden en de vooruitblik op de dag. Maandag t/m vrijdag van 06.00 tot 09.30 uur op NPO Radio 1.

In het weekend hoor je het NOS Radio 1 Journaal van 07.00 tot 08.30 uur, gepresenteerd door afwisselend Sander van Hoorn en Dieuwke Teertstra.

Ster advertentie
Ster advertentie