Binnenland

Bob brengt al 15 jaar mensen veilig thuis

foto: Rijksoverheidfoto: Rijksoverheid
  1. Nieuwschevron right
  2. Bob brengt al 15 jaar mensen veilig thuis

[NOS - RAD1] 'De Bob zijn' is een begrip geworden. Na 15 jaar Bob-campagne is het aantal overtreders meer dan gehalveerd, volgens de Rijksoverheid. Komende maand start het ministerie van Infrastructuur en Milieu weer met een campagne om te voorkomen dat mensen met alcohol achter het stuur stappen. Hoogleraar consumentengedrag Bob Fennis (die puur toevallig ook Bob heet) vertelt in het NOS Radio 1 Journaal over het succes van de campagne.

Bob gaat al lang mee. Volgens hoogleraar Fennis is dat een van de redenen van het succes. ''Een campagne heeft vaak wat tijd nodig om zijn doel te bereiken. Die tijd is gegeven, en dat is een van de redenen dat het aanslaat.''

Geen sukkel, maar ook geen overdreven held

Fennis legt uit dat het karakter van Bob nooit volledig is ingevuld. ''Ze hebben er bewust van gekozen van Bob geen sukkel te maken. Aan de andere kant is het ook geen overdreven held. Daarmee laat je de kijker de ruimte om de figuur naar eigen smaak in te vullen.'' Volgens Fennis kunnen we ons daardoor makkelijk verbinden aan Bob.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Bewust Onbeschonken Bestuurder

Het idee van Bob komt oorspronkelijk uit België. ''Ik meen dat hij daar formeel de Bewust Onbeschonken Bestuurder heette. Die afkorting is in Nederland nooit zo gebruikt,'' vertelt Fennis. Er is in Nederland een hele andere invulling aan de campagne gegeven.

Juist dat is onderdeel van het succes, volgens Fennis: ''In België is het een vrij formele campagne geweest. In Nederland is er op een veel speelsere manier invulling aan gegeven. Dat is in psychologisch opzicht absoluut beter.''

Luister hier het hele gesprek met hoogleraar Fennis in het NOS Radio 1 Journaal terug:

Bekijk hier twee reclames van Bob:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Bob in de Van Dale

Verslaggever Martijn Grimmius ging voor De Ochtend langs bij Veilig Verkeer Nederland, een van de organisaties achter de campagne. Woordvoerder Rob Stomphorst is trots: ''Bob is niet meer weg te denken uit de samenleving. Na twee jaar stond Bob al in de Van Dale.''

Ster advertentie
Ster advertentie