Binnenland

Discriminatie voor moslima's alledaags probleem op de arbeidsmarkt

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Discriminatie voor moslima's alledaags probleem op de arbeidsmarkt

Voor moslima's is discriminatie op de arbeidsmarkt een alledaags probleem, en al helemaal als ze een hoofddoek dragen. In vergelijking met andere groepen vrouwen hebben zij bij sollicitaties 2 tot 7 keer minder positieve reacties. Dat blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit in opdracht van demissionair minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Discriminatie moslima op arbeidsmarkt is 'alledaags', vooral bij dragen hoofddoek

Video niet beschikbaar

Hanneke Felten is onderzoeker van kennisinstituut Movisie, een organisatie die zich onder andere bezighoudt met diversiteit in de maatschappij. Voor haar was de uitkomst van het onderzoek geen verrassing. "Uit onderzoek blijkt dat als je een strafblad hebt voor een geweldsdelict, maar geen migratieachtergrond hebt, je bij werkgevers alsnog de voorkeur krijgt boven iemand met een migratieachtergrond en geen enkel strafblad", zegt ze in Nieuws en Co.

Discriminatie

"In de media en op tv zijn vaak negatieve berichten en meningen te horen over moslims. Mensen discrimineren vaak omdat ze denken dat de rest het ook doet. Het zou normaal zijn, de norm", zegt Felten. "Als je bijvoorbeeld hoort dat mensen waar je tegen opkijkt deze groep discrimineert of wegzet, zou het zo kunnen zijn dat jij het ook gaat doen."

Sollicitatieproces

Volgens Felten wordt er bij sollicitatieprocedures te vaak gekeken naar de 'klik' die mensen hebben met een sollicitant. "Mensen klikken natuurlijk makkelijker en sneller met mensen die lijken op zichzelf of hun vrienden. Als veel witte mensen, die geen moslim zijn, die gesprekken doen en afgaan op een klik, is de kans heel groot dat ze andere witte mensen vinden en andere groepen minder kans maken."

Felten stelt voor om sollicitaties verder te 'objectiveren'. "Je gaat dan heel gericht kijken welke competenties je nodig hebt voor de functie. Je gaat iedere kandidaat langs dezelfde meetlat leggen en heel objectief scoren. Op het einde zie je wie de hoogste score heeft, en eigenlijk wie het geschiktst is." Bedrijven die deze methode gebruiken, geven aan dat ze zo een diverse groep aan werknemers kregen, aldus Felten.

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie