Binnenland
NOSNTR

Minder scholen en vaker niet-bevoegde professionals voor de klas: het BBO wil grote hervormingen in het basisonderwijs

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Minder scholen en vaker niet-bevoegde professionals voor de klas: het BBO wil grote hervormingen in het basisonderwijs

Het Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam (BBO) pleit voor grote hervormingen in het basisschool onderwijs. Want één leerkracht per groep in de basisschool is niet langer haalbaar door het grote leraren tekort. In plaats daarvan pleit BBO ervoor om minder scholen te hebben en vaker niet-bevoegde professionals voor de klas te zetten. De ervaren leerkrachten moeten dan vooral coördineren. De rest van de lessen krijgen kinderen dan van wisselende professionals, zoals kunstenaars, accountants en musici.

Het BBO wil grote hervormingen in het basisonderwijs

"Er is gewoon een te groot tekort aan leraren, dat is bijna 17 procent in Amsterdam", vertelt Marton de Pinth van het BBO in Nieuws en Co. "Die zijn wij op dit moment aan het oplossen, we zien dat het probleem maar niet opgelost wordt, ondanks al die interventies. We denken: wat moeten we nu? We bewegen mee met een ontwikkeling en willen met de stad en de mensen van de stad in gesprek gaan. Vandaar ons appèl."

Hervormingen

"Het liefste heb je 100 procent bevoegde leraren voor alle klassen. De werkelijkheid is dat, ondanks de zij-instromers, de versnelde PABO-trajecten, pensionarissen en andere initiatieven, er nog steeds een tekort is", vertelt De Pinth. Het BBO ziet ook dat vakprofessionals als muziekdocenten, gymdocenten en filosofiedocenten de leerlingen les kunnen geven. "Ze kunnen onderdelen van het curriculum vorm geven, dat hoeft niet allemaal meer door de allround groepsleraar. Die beweging zie je al in de stad met de vierdaagse schoolweek en de vijfde dag die dan anders ingevuld wordt. Wij benoemen dat, het is toch wel een traject dat in de komende jaren verder uitgebreid wordt."

Anders inrichten

Het Nederlandse onderwijs moet op deze manier wel anders ingericht worden. De Pinth ontkent dit ook niet. "Maar als ik denk aan een andere wereld, zoals de wereld van de tandarts. Toen ik als kind in de jaren ’70 naar de tandarts ging, werd ik door de tandarts behandeld. Nu word ik in negen van de tien gevallen voor het grootste gedeelte van de behandeling behandeld door de tandartsassistente. Daarna komt de mondhygiëniste en op het eind komt de tandarts. Ik vind het doodnormaal dat het zich zo ontwikkelt. Dat is in het onderwijs ook gaande."

De Pinth doelt dan op functies als leraarondersteuners, onderwijsassistentes, klasassistentes, vakspecialisten. "Het onderwijs zijn we anders aan het inrichten. Wij benoemen gewoon dat dit de werkelijkheid van de komende jaren gaat worden."

PABO

De lerarenopleiding zou er dan ook anders uit moeten gaan zien. "Als ik kijk naar de opleiding is dat veelal op dit moment nog gericht op het leiding geven van een groep van kinderen. 25 kinderen. Een HBO-afgestudeerde leraar mag ook opgeleid worden in het leiding geven van andere professionals."

Kritiek

Verschillende mensen uit het onderwijs hebben hun kritiek geuit op het pleidooi van het BBO. Zij vinden dat er vooralsnog ingezet moet worden op alleen bevoegde leraren voor de klas. "Als schoolbestuur en BBO waren we blij als er 100 procent leraren waren voor alle klassen. Als al die leraren al die vakken konden geven, maar ze zijn er niet. We hebben dat tekort en we zullen toch iets moeten doen om de kwaliteit van onderwijs op orde te houden."

NC BBO

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie