Binnenland
PowNed

Zijn verkeersboetes in Nederland te hoog? 'Je kunt beter iemand slaan, dan op een invalide parkeerplaats parkeren'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Zijn verkeersboetes in Nederland te hoog? 'Je kunt beter iemand slaan, dan op een invalide parkeerplaats parkeren'

Deze week bespreekt Patrick Lodiers in Goed Ingelichte Kring met auteur Merel van Rooy de gevolgen van verkeersboetes. In haar boek, De Boetefabriek, pleit Van Rooy voor een socialer boetebeleid. Want wat mankeert er allemaal aan ons huidige boetesysteem? En waarom moeten we waakzaam zijn voor hoge boetekosten?

Grote oorzaak schulden

Van Rooy pleit in haar boek De Boetefabriek voor een socialer boetebeleid. "Dat betekent lagere boetes en vooral ook lagere incassokosten", vertelt Van Rooy. "Als je een verkeersboete niet betaalt, dan verdrievoudigen de kosten." Deze incassokosten zorgen voor de hoogste verhogingen bij boetes in Nederland.

Volgens Van Rooy heeft dit drastische gevolgen: "Het zorgt voor ongelooflijk veel schulden in het land. Het gaat om een aantal dat net zo groot is als het inwoneraantal van Eindhoven dat een achterstallige verkeersboete heeft."

Bovendien zijn de verkeersboetes in Nederland aanzienlijk hoger dan in omringende landen. "Ook vergeleken met het strafrecht zijn de boetes die gegeven worden in het verkeer veel hoger", vertelt Van Rooy. Volgens berekeningen van het Openbaar Ministerie zijn verkeersboetes over de jaren heen in verhouding twee keer zo duur geworden als boetes in het strafrecht. Van Rooy ziet dat dit leidt tot merkwaardige situaties: "Dan krijg je gekke verhalen dat je beter iemand op zijn bek kan slaan dan op een invalide parkeerplaats parkeren."

Video niet beschikbaar

Leren van de toeslagenaffaire

Van Rooy kwam de onrechtvaardigheid van verkeersboetes op het spoor doordat ze onderzoek deed naar de toeslagenaffaire. "Toen kwam ik er achter dat verkeersboetes en de manier waarop De Wet Mulder ontwikkeld is een heel erg vergelijkbaar verhaal is met de toeslagenaffaire", legt Van Rooy uit. Ze benadrukt dat het belangrijk is dat mensen dit weten, zodat we ons bewust blijven dat een systeem in kleine stapjes mensen in benarde situaties kan brengen. "We moeten voorkomen dat mensen onnodig in de gevangenis worden gezet," stelt ze.

Verkeersboetes als melkkoe

"Een heleboel instanties, zoals het CJIB zelf maar ook rechters en het Openbaar Ministerie, pleiten voor het verlagen van verkeersboetes en het verlagen van de verhogingen daar op." Waarom dan geen verandering? Volgens Van Rooy is het antwoord duidelijk: "Dat is eigenlijk vrij simpel, omdat boetes en de verhogingen veel geld opleveren. Het ministerie rekent op die inkomsten en dat geld moet dan ergens anders gevonden worden."

Ook wordt er in geen enkel verkiezingsprogramma gepleit voor lagere boetes. "Het viel mij vies tegen als ik eerlijk ben. De VVD en de ChristenUnie willen zelfs de boetes verhogen", vertelt Van Rooy.

Wil je beter ingelicht zijn?

Beluister dan de gehele uitzending van Goed Ingelichte Kring van zaterdag 6 september 2025. In deze uitzending bespreekt Patrick Lodiers met Bas Erlings, voormalig campagneleider voor de VVD, het boek van oud-politiek strateeg bij D66, Roy Kramer. Ook bespreekt Maurice de Hond de uitslag van zijn laatste peilingen. Hella Hueck, hoofdredacteur van EW, gaat in op de HJ Schoo-lezing door Bart de Wever, de premier van Belgiƫ. En EenVandaag journalist Lammert de Bruin komt aan het woord over het talkshow landschap in Nederland.

Goed Ingelichte Kring

Goed Ingelichte Kring

In Goed Ingelichte Kring, zet PowNed een panel van vijf prominenten aan tafel om in gesprek te gaan over de actualiteit. De panelleden zijn allen personen met bewezen expertise, die op hun vakgebied een bijzondere prestatie hebben geleverd.

Elke zaterdag van 16.00 tot 17.00 uur op NPO Radio 1.

Ster advertentie
Ster advertentie