Binnenland

Elektrisch motorrijden komt eraan

foto: Vroege Vogelsfoto: Vroege Vogels
  1. Nieuwschevron right
  2. Elektrisch motorrijden komt eraan

Elektrische auto's zijn intussen wel een bekend fenomeen in het Nederlandse straatbeeld maar de elektrische motor zie je nog nauwelijks. Er zijn natuurlijk vooroordelen over deze motor maar ook hier gaan de ontwikkelingen enorm snel. Tel daarbij op dat het motorrijden ook steeds populairder wordt bij jongeren en je ziet de toekomst.

Beluister het verslag van Vroege Vogels Radio:

Elektrische motor komt eraan

Elektrisch motorrijden

Motorrijden wordt steeds populairder in Nederland. Vooral onder jongeren is het enorm toegenomen. Afgelopen jaar slaagden 25000 mensen voor hun motorrijexamen en uit de CBR-gegevens van BOVAG blijkt dat onder jongeren het aantal geslaagden is toegenomen met 47 procent. In totaal zijn er nu 720.000 motoren in Nederland op de wegen en dat neemt alleen maar toe. Het elektrisch motorrijden zal hierdoor ook een enorme impuls gaan krijgen denken de leveranciers van Elektrische motoren met name onder jongeren. Het fenomeen is echter nog jong. Vanaf ongeveer 2014 zijn de motoren te vinden in het Nederlandse straatbeeld. Maar de ontwikkelingen gaan snel waardoor ze dezelfde kwaliteiten als snelheid, acceleratie en rijafstand krijgen als normale motoren. Zo wordt er gewerkt aan motoren die straks 600 kilometer kunnen rijden op 1 volle accu en 290 km/u aankunnen. Dan wordt het natuurlijk interessant voor jongeren en conservatieve mortorrijders.

Enkele vooroordelen

1. Je staat eerder stil: de laatste elektrische modellen die op de markt komen hebben een steeds groter rijbereik/actieradius. Sommige modellen kunnen meer dan 200 km volhouden op een volle accu (een normale motor kan op een volle tank 150-200 km rijden). Dan moeten ze echter wel uren aan het stroom daarna. Maar wanneer de motoren beschikken over snelladen kun je makkelijk 1000 km op een dag rijden doordat de accu binnen 15 minuten vol is.

2. Ze zijn langzaam: Net als bij brandstof motoren zijn er verschillende categorieën qua vermogen waarbij de snelste versie intussen zelfs elektronisch begrenst is op 240 km/h.

3. Het opladen van de accu duurt lang: Het opladen van de motor kan bij elk stroom maar er zijn elektrische motoren ontwikkeld die veel sneller opladen door snelladen. Het duurt dan 15-20 minuten voor een volle accu.

4. De motoren kunnen niet gecustomized worden: ook aan een elektrische motor valt qua uiterlijk alles te veranderen. Motorisch is inderdaad lastig om wijzigingen aan te brengen op dit moment maar in de toekomst is ook de software up te daten voor meer bereik of prestaties.

5. Ze zijn duur: de prijzen van elektrische motoren dalen snel. Net zoals bij benzinemotoren is het zo dat hoe duurder de motor hoe groter de actieradius van de motor.

6. De accu's zijn vervuilend: de oude loodhoudende accu's zijn inderdaad vervuilend maar de nieuwe lithium houdende accu's hebben een lange levensduur en kunnen hergebruikt worden bij bijvoorbeeld de opvang van reststroom uit zonnepanelen. Echter zullen ze aan het eind toch op de vuilnisbelt belanden.

Verslaggever Jesper rijdt mee:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Voor meer informatie over elektrische motoren en de verschillende modellen.

Ster advertentie
Ster advertentie