Binnenland

Nederland wil afwijkend groente en fruit: supermarkten zijn aan zet

foto: Kromkommerfoto: Kromkommer
  1. Nieuwschevron right
  2. Nederland wil afwijkend groente en fruit: supermarkten zijn aan zet

[AVROTROS] Groente en fruit met een afwijkende vorm, kleur of beschadiging worden door veel supermarkten niet verkocht. Uit onderzoek van Radar onder 30.000 consumenten geeft 98% aan misvormde groente en fruit wel te willen kopen, mits beschikbaar en tegen een gunstige prijs. Waarom liggen deze producten niet in de schappen?

Consumenten verspillen 53% van hun voedsel, blijkt uit cijfers van belangenorganisatie GroentenFruit Huis. Hoeveel daarvan groente en fruit is, wordt niet gemeten. Naar schatting wordt 10% van al het groente en fruit verspild vanwege uiterlijk of overproductie, zegt Chantal Engelen van Kromkommer, een organisatie die zich inzet om kromme groente en fruit terug in het schap te krijgen. "Bij boeren waar wij contact mee hebben ligt het tussen de 2-20%. Voor producten die in een kas groeien, zoals tomaat en paprika, ligt de verspilling rond de 5%."

Onderzoek: consument wil best misvormde groente en fruit

Er is best animo, zegt het Radar Testpanel. Van de 30.000 ondervraagden vindt 48% het uiterlijk in het algemeen niet belangrijk. Slechts een derde vindt kleur (34%) en gaafheid (37%) van belang. 40% zou groente of fruit met een afwijkende vorm kopen als het aangeboden wordt, nog eens 29% als het ook goedkoper is en 27% wil wel, maar zegt dat er geen aanbod is in hun winkel.

Regels voor groente en fruit

Voor groente en fruit zijn Europese regels opgesteld. Afwijkende groente en fruit voldoen wel aan die eisen, maar niet aan de aanvullende eisen van de supermarkt. Die wil liever geen product verkopen met een schrammetje, krasje, deukje, of een hartjestomaat of te kleine wortel.

De grootste hindernis van de supermarkt is het verwachtingspatroon van de consument, zegt Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de brancheorganisatie van de supermarkten. "Supermarkten zijn wel steeds meer genegen om afwijkingen te accepteren en ze willen ook inspelen op de wens van de consument. Die is gewend aan een bepaalde kleur of vorm of een product zonder vlekken." Slechts 2% van het Testpanel zegt dat zij geen groente of fruit met een afwijkende vorm wil.

Motie aangenomen voor soepelere omgang

In 2018 is er door Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber (ChristenUnie) een motie aangenomen om cosmetische eisen voor groente en fruit te schrappen. Daar is tot nu toe weinig mee gedaan. Chantal Engelen van Kromkommer: "We hebben met supermarkten om tafel gezeten, maar er zijn nog geen concrete acties uitgekomen".

Hoe nu verder?

De supermarkten zijn aan zet. Engelen zegt dat consumenten actief moeten gaan vragen naar misvormde groente en fruit. "Als we samen deze producten kopen en er een eerlijke prijs voor betalen, dan gaat de sector vanzelf mee."

Wil jij afwijkende groente en fruit ook in jouw supermarkt? Steun dan deze actie van Kromkommer op Facebook. Lees hier de uitvoerige reacties van het CBL en de supermarkten. Lees hier alle resultaten uit het onderzoek.

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Ster advertentie
Ster advertentie