Binnenland
KRO-NCRV

Heeft stoppen met reclame voor schadelijke producten nut?

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Heeft stoppen met reclame voor schadelijke producten nut?

Overal waar je kijkt, zie je reclame om je heen. Dat gaat van voeding tot speelgoed, maar ook van alcohol tot fossiele brandstoffen. Heeft het nut om daarmee te stoppen? "Als je het verbiedt, heeft het echt nut", zegt gedragseconoom Eva van den Broek bij Spraakmakers.

Uitzendbureau: Hoe erg zouden mensen het vinden als er voor schadelijke producten geen reclame mag worden gemaakt?

'Heel goed zonder'

"Reclame werkt", stelt Van den Broek. Daarom is het steeds meer van belang of bepaalde reclame nog zou moeten moge. Het valt de gedragseconoom bijvoorbeeld op dat "in steeds meer steden" er langzaamaan een opmars is voor het verbieden van fossiele reclames. "Tenzij reclames heel mooi zijn of je aan het lachen maken, kunnen mensen heel goed zonder, denk ik."

Aanpassen

Tabaksreclame is inmiddels verboden en heeft ook echt geleid tot minder rokers. "Mensen zijn altijd op het moment dat er iets verandert nogal van het behoudende. Maar als het dan eenmaal gebeurd is, passen mensen zich aan", aldus Van den Broek. Volgens de gedragseconoom zouden reclame dan ook niet "missen", mocht het verdwijnen. "Het is niet iets wat een grote rol in ons leven speelt."

Invloed

"Het grappige is, we denken allemaal dat die reclames op onszelf geen invloed hebben", gaat Van den Broek verder. Pas als we nadenken over de invloed die reclame op anderen kan hebben, zien we de impact. Toch is de politiek terughoudend, omdat ze een verbod "heel zwaar" vinden en van mening zijn dat mensen "zelf moeten kunnen beslissen."

'Geen vrije wil'

Van den Broek is het niet eens met die houding. "De wetenschap is er duidelijk over: mensen kunnen niet zelf beslissen, we hebben geen vrije wil." Daar ligt het "bromvlieg-effect" van reclame aan ten grondslag. "Hoe vaker je iets ziet, hoe mooier je het vindt", aldus de gedragseconoom.

Ook is er een sociaal aspect. "We hebben eigenlijk een verstoord beeld van wat normaal is doordat we reclames kijken. Daardoor denken we dat andere mensen het kopen, terwijl dat misschien helemaal niet zo is." Dit zou ertoe leiden dat we ook zelf sneller geneigd zijn om iets te kopen.

KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.

Ster advertentie
Ster advertentie