Binnenland
KRO-NCRV

Scholen kunnen door tekorten niet altijd goed thuisonderwijs organiseren

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Scholen kunnen door tekorten niet altijd goed thuisonderwijs organiseren

Bij 1 op de 5 scholen (18 procent) wordt geen thuisonderwijs geregeld als een leerling thuis moet blijven, blijkt uit een peiling van de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) onder 643 schooldirecteuren. "Scholen weten wel wát ze moeten doen, maar er waren al structurele tekorten. Dat tekort is alleen maar groter geworden", zegt voorzitter van de AVS Petra van Haren in Spraakmakers.

"Toen het schooljaar begon, hadden we een structureel tekort aan leerkrachten van 10 procent. Door het coronavirus kwam daar nog eens 10 procent bij", vertelt Van Haren. Het tekort groeide volgens Van Haren naar 20 tot 25 procent doordat leerkrachten, leerlingen of ouders in de risicogroep zitten en lang moeten wachten op coronatesten. Volgens Van Haren is het dus niet zozeer onkunde van de scholen, maar een kwestie van een tekort aan mankracht. Dat het steeds om andere kinderen gaat die thuiszitten, maakt het volgens de voorzitter nog ingewikkelder.

Dat tekort aan mensen is een van de oorzaken dat scholen niet in alle gevallen thuisonderwijs kunnen aanbieden, zegt Van Haren. Op zeker driekwart van de scholen krijgen leerlingen wel thuisonderwijs als zij niet naar school kunnen komen, behalve als ze daar te ziek voor zijn. Bij 18 procent van de scholen lukt dat niet. Wel zijn volgens de AVS vrijwel alle leerlingen in beeld.

Het merendeel (80 procent) van de ondervraagde scholen mist leerlingen. Gemiddeld blijven veertien kinderen per school thuis, wat neerkomt op gemiddeld 5 procent van alle leerlingen van de scholen. Uit de peiling blijkt dat in de meeste gevallen (35 procent) kinderen niet naar school gingen vanwege reguliere ziekten zoals koorts. 24 procent ging niet naar school omdat ze tot de risicogroep behoren en 7 procent omdat zij of een gezinslid besmet waren.

Meer achterstanden

Een ander probleem is het gebrek aan technische middelen, zoals een laptop of een goede internetverbinding. "Als die kinderen twee weken thuiskomen te zitten, wordt het heel lastig. We zijn al jaren bezig met dit goed te regelen en toen de crisis kwam, gingen de schouders eronder. Maar toen de scholen opengingen en we gingen 'normaliseren', werden een aantal zaken teruggetrokken. Computers moesten weer terug."

Van Haren uit haar zorgen over leerlingen die al een achterstand hebben en thuis komen te zitten. "Achterstanden zijn toegenomen en ook het aantal leerlingen met een achterstand is hoger. Dat is 35 procent nu. 14 procent had al achterstanden, die andere groep is nieuw." Er kwam 244 miljoen euro subsidie van het ministerie, die is inmiddels op en er is meer nodig, zegt Van Haren. "Problemen stapelen zich op. Waar we leerlingen aan de ene kant helpen met hun achterstanden, lopen achterstanden aan de andere kant op." Het ministerie van Onderwijs laat weten dat er gesprekken zijn met het Ministerie van Financiën om te kijken of er extra budget beschikbaar gesteld kan worden.

Waarom is het niet gelukt om alle leerlingen wel goed thuisonderwijs te bieden, met bijbehorende apparatuur? "Als je zoveel tekorten hebt - te weinig menskracht, te weinig apparaten - dan kan dat niet en kom je voor duivelse dilemma's. We weten heel goed wat er nodig is, maar dan zal er geïnvesteerd moeten worden en dat is een ingewikkeld onderwerp."

Petra van Haren over de onderwijsachterstanden door de coronacrisis

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie