Binnenland
NOS

Het zakenvliegtuig van Defensie is continu stuk

foto: Defensie
  1. Nieuwschevron right
  2. Het zakenvliegtuig van Defensie is continu stuk

Het zakenvliegtuig van Defensie is voortdurend stuk. Zo merkten de ministers Ollongren, Hoekstra en Schreinemacher elk afzonderlijk. Zo moesten ze iets anders bedenken om in Roemenië, Niger of op Aruba te komen. Voormalig minister Bijleveld strandde zelfs een keer op de Azoren.

Wat is er mis met de Gulfstream IV

"Dat ding moet weg", vertelt luchtvaartjournalist Menno Swart in NOS Met het Oog op Morgen. "Ze moeten er van af. Er staat ook een nieuwe klaar in Zwitserland. Daar moet nog wat geschroefd aan worden, paar stoelen en afweersystemen in. Ik hoop zelf dat hij naar Nederland komt en we afscheid kunnen nemen van die pechkist."

De 'pechkist'

Het huidige vliegtuig van Defensie, de Gulfstream IV, wordt ook wel de 'pechkist' genoemd. Hij werd in de jaren ’90 aangeschaft door Nederland. "Dat was toen staatssecretaris Meijling zijn kindje, zijn fladderkistje", Zegt Swart. “Hij wilde zo’n ding heel graag hebben, omdat hij heel graag de oceaan over wilde vliegen. Dat ging het vliegtuig toen niet. Hij wilde een kist hebben om naar Amerika te vliegen, zonder dat via Canada moeilijk moest doen. Gewoon in één stuk vliegen. Rechtstreekse fladdervlucht.”

Tweedehands

Het was ook geen nieuwe aankoop, maar tweede- of zelfs derdehands. “Hij was volgens mij van een Texaanse lingerieondernemer. Het zijn altijd vage registraties op de Bahama’s. Daar komt het meestal vandaan. Hij had eigenlijk al 2 eigenaren gehad. Toen wij hem kochten, was hij al 10 jaar oud.” Volgens Swart wilde staatssecretaris Meijling de Gulfstream erg graag hebben. "Hij wilde het zo snel door de Kamer duwen. Het leek toen wel alsof er Oekraïne oorlog was. Alles werd er doorheen geduwd. De Kamer moest heel snel toestemmen, want het was een buitenkansje. Het was toen 45 miljoen gulden. Veel geld toen. Ze hadden niet de tijd om te onderzoeken."

Uiteindelijk bleek het enorm veel onderhoud nodig te hebben. "Laatst hoorde ik ook dat het toilet het niet deed. Toen moesten ze met flesjes Spa het toilet doorspoelen. Het gaat niet goed, ze zitten te springen om een nieuwe."

Anders reizen

Hoewel staatssecretaris Meijling graag in één keer de oceaan over wilde vliegen, kon minister Hoekstra het vliegtuig niet eens gebruiker. Voor een bezoek aan Roemenië was het eigenlijk de bedoeling dat Hoekstra de Gulfstream zou pakken. Maar dat kon niet, hij was weer kapot. Het ministerie van Defensie moest toen snel een privéjet huren om naar Roemenië te kunnen. "Hij had groot onderhoud gehad in Amerika, 6 maanden lang. Toen nog een tijdje in Engeland. Nu is hij weer kapot. Ik weet niet waar hij nu heen gaat."

Swart vind ook dat het niet verantwoord is om nog met de Gulfstream te vliegen. "Je moet hem klaarmaken voor verkoop", zegt Swart. Hij denkt dat het toestel wel verkocht gaat worden. "Iemand zal wel zeggen: oh daar kunnen we 1,5 miljoen voor vangen."

OOG Gulfstr IV

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie