Binnenland
NOSNTR

Scholen maken zich zorgen om leerlingen na pandemie

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Scholen maken zich zorgen om leerlingen na pandemie

Scholen maken zich nog steeds zorgen om hun leerlingen na de pandemie. Corona lijken we vergeten, maar de gevolgen zijn nog steeds zichtbaar. Doordat leerlingen twee jaar lang thuis les hebben gekregen, hebben ze een grote sociale achterstand opgelopen. Jelle Jolles, neuro-psycholoog aan de VU in Amsterdam, vertelt hoe dat precies zit in Nieuws en Co.

Scholen hebben zorgen om leerlingen na pandemie

Video niet beschikbaar

Cognitief gedrag

Jolles heeft de reportage uit de uitzending geluisterd en vertelt hoe pubers zich normaliter sociaal wenselijk gedragen. 'De tiener heeft een sociaal brein en dat sociaal brein is heel erg gevoelig voor de kennis en prikkels datgene dat je van je vriendjes en vriendinnetjes als feedback krijgt. De afgelopen 3 jaar zijn ze thuis geweest en hebben alleen ouders ze bij het huiswerk geholpen, maar ze hebben heel erg veel last van het feit dat ze niet gevoed zijn met prikkels uit hun eigen peer-group. Want die voeding, is voeding voor het brein. Het sociale brein is in een nulstand gegaan de afgelopen drie jaar.'

'Het is heel tragisch voor de grote hoeveelheid kinderen en het loopt door bij mensen tot na ruim het twintigste jaar, want ook op de hogescholen en universiteiten zeggen docenten dat het anders gaat met leerlingen. Ze lopen achter met hun werk en ze zijn gedeprimeerd. Normaliter zijn jongeren bezig te kijken naar wat sociaal wenselijk is, door naar je vrienden te kijken, of je af te vragen; wat vindt de rest er van? In de loop der jaren moet je daar weerstand tegen bieden. Dat is een heel proces wat misschien twaalf tot veertien jaar duurt en daar hebben ze de afgelopen 2,5 jaar te weinig ervaring in gehad.'

Cruciale fase

Jolles vervolgt zijn verhaal. 'Dit is een hele cruciale fase, omdat ze van de basisschool komen, waar veel structuur is, en vervolgens naar de middelbare school gaan waar te weinig structuur is. In de brugklas leer je op school; hoe doen mensen, hoe gaan leraren met mij en elkaar om? Wat verwachten ze van me, hoe moet je flirten? Hoe ga je om met feedback? Dat is er helemaal niet geweest. Dat is wel te herstellen, dat is het positieve. 80% van onze jongeren, daar gaat het best wel goed mee. Ze zullen wel wat achterstand hebben, maar als de scholen goed hierop inspelen, dan is het over een paar maanden over.'

'Het tienerbrein heeft 4 grote taken, cognitieve kennis, sociale en emotionele kennis en fysieke groei. School legt alleen maar de nadruk op die cognitieve kennis. De kinderen pakken dat sociale wel op op het schoolplein, wat nu de afgelopen jaren niet zo is geweest, en dat betekent dat de letterlijk de voeding voor het brein op 1 pijl is blijven staan; het pijl voor 2020. Wat er gebeuren moet is dat de kinderen de gelegenheid moeten krijgen om dat sociaal gedrag waarop ze op achter lopen, bij te tanken, op school moet er meer tijd moet zijn voor sociale interactie, zoals meerdere en betere mentorlessen. Schakel sportvereniging in en ouders.'

item scholen

Ster advertentie
Ster advertentie