Hoogleraar: 'Ooit was de straat voor spelende kinderen, nu voor fietsers en auto's'
- Nieuws
- Hoogleraar: 'Ooit was de straat voor spelende kinderen, nu voor fietsers en auto's'
Een helmplicht, e-bikes van de fietspaden weren en fatbikes helemaal verbieden. Zomaar wat ideeën om de verkeersveiligheid op fietspaden te verbeteren. Maar volgens hoogleraar stedelijke mobiliteit Marco te Brömmelstroet benaderen we dit probleem op de verkeerde manier. De auto is het probleem.
Video niet beschikbaar
"Fietsen in Nederland is nog steeds ontzettend veilig, laten we dat niet vergeten", ligt Te Brömmelstroet allereerst toe. "Het gevaarlijkste punt is waar je als fietser de autoweg moet oversteken. Bij tachtig procent van de verkeersongevallen in ons land is een auto betrokken."
"Fietspaden hebben we ontwikkeld om een groot deel van de weg vrij te maken voor snelle auto's en de kwetsbare fietser daarbij weg te houden." Nu worden fietspaden steeds voller. "Moet je dan discussiëren over hoe je die beperkte ruimte veiliger wilt maken, of over of het wel terecht is dat bijna de hele openbare ruimte voor de auto is ingericht?" Dat laatste dus, als het aan Te Brömmelstroet ligt.
"Sowieso leven we met het idee dat de straat van gevel tot gevel voor automobilisten en fietsers is. Maar ooit was de straat ook voor spelende kinderen, voor ontmoeten, handelen en groen." De oplossing voor een veiliger verkeer én een veiliger fietspad, ligt volgens Te Brömmelstroet dan ook in het helemaal opnieuw indelen van de openbare ruimte.
In beton gegoten
Fietspaden zijn letterlijk in beton gegoten. En niet alleen in letterlijke zin, ook in onze hoofden. "Nu het drukker wordt op die fietspaden en er harder gereden wordt, weten we niet meer wat we ermee aan moeten."
Dat de herindeling niet van de grond komt, komt anderzijds ook doordat de discussie in het openbaar door een select groepje mensen wordt gevoerd. "Vooral door artsen. Dat snap ik, die zien de gevolgen voorbij komen. Maar die zijn niet opgeleid om de volledige complexiteit van het probleem te overzien en roepen dan dus al snel om een helmplicht."
Technologie
En de snelheidslimiet voor auto's naar dertig kilometer per uur in alle steden, zoals veel gemeenten willen? "Dertig kilometer per uur is acht meter per seconde. Dat is nog steeds veel te hard voor plekken waar kinderen kunnen spelen. Het is ook hartstikke moeilijk om je aan de snelheid te houden, want auto's zijn erop gemaakt hard te rijden."
Naast het herinrichten van wegen en fietspaden, zit wat Te Brömmelstroet betreft de oplossing ook in technologie. "Systemen waarbij je voertuigen op bepaalde tijdstippen bijvoorbeeld bij scholen kunt begrenzen tot een bepaalde snelheid."
Ieder halfuur ongelukken
Te Brömmelstroet zit vol ideeën. "We horen wel ieder halfuur de files op radio. Als we in plaats daarvan melden hoeveel mensen zijn overleden door toedoen van een auto, zou de urgentie van het probleem meteen duidelijk zijn." In Slovenië is overigens een radiostation dat dat één dag gaat doen.
Maar, vindt Te Brömmelstroet: mensen moeten ook weer niet bang gemaakt worden om op de fiets te stappen. "We moeten niet vergeten dat de gezondheidsbaten van fietsen ontzettend groot zijn."
Villa VdB
Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.