Binnenland
AVROTROS

Verkoop eerlijke producten stijgt: 'Consument zoekt bewust naar Fairtrade producten'

foto: Pixabayfoto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Verkoop eerlijke producten stijgt: 'Consument zoekt bewust naar Fairtrade producten'

Koop jij weleens Fairtrade producten? Uit de jaarcijfers van Fairtrade Nederland blijkt dat we steeds vaker 'eerlijke producten' kopen. Zo steeg de verkoop van Fairtrade-cacaoproducten met 22 procent en kocht 87 procent van de Nederlandse huishoudens in 2019 wel eens een Fairtrade product.

"Consumenten zoeken bewust naar Fairtrade producten", zegt Peter d’Angremond, directeur van Fairtrade Nederland in Stax&Toine. De reden dat we meer Fairtrade producten kopen, is volgens hem dat we ons meer bewust zijn van we met onze aankoop bij kunnen dragen aan een beter milieu en een betere wereld.

Verkoop eerlijke producten stijgt: 'Consument zoekt bewust naar Fairtrade producten'

Spelregels

Ook retailers, supermarktorganisaties en merken voelen zich steeds meer verantwoordelijk voor eerlijke verkoop, zegt D'Angremond. "Bijvoorbeeld Plus en Coop zijn supermarkten die heel bewust werken aan de uitbouw van Fairtrade assortiment, omdat het eerlijke handel en duurzame productie afdekt."

Je kunt spreken van een Fairtrade product als het gecontroleerd en gecertificeerd is door Fairtrade Nederland. D'Angremond: "De productie moet voldoen aan bepaalde criteria die vast zijn gesteld in de Fairtrade standaarden en die worden gecontroleerd door orbiters."

Ten eerste moeten de boeren die de producten maken voldoen aan alle eisen die zijn vastgesteld in die standaarden. "Dus de hele keten van boer naar supermarkt wordt gecontroleerd of iedereen zich aan de spelregels houdt. Dat is voor consumenten ook een fijn gevoel", zegt D'Angremond.

Investeren in de boeren

Ook de handel, dus de inkopende partij moet voldoen aan allerlei criteria. "Denk aan stabiele prijzen voor boeren in ontwikkelingslanden door minimumprijzen te hanteren voor producten als koffie, thee en bananen", zegt D'Angremond.

Daarnaast worden premies betaald aan een coöperatie die instaan voor de boerenorganisaties. De minimumprijs gaat naar de boeren en met het premiegeld maakt de coöperatie plannen over hoe het geld besteed wordt.

D'Angremond: "Soms wordt het betaald in geld, wanneer de boer echt geld tekort komt. Maar er wordt ook vaak geïnvesteerd in collectieve projecten en investeringen wat resulteert in een beter product voor de boeren."

In de tropische landen kunnen de boeren volgens D'Angremond niet rekenen op steun vanuit de overheid. Daarom wordt de premie ook ingezet voor gezondheidszorg en scholing.

100% slaafvrij onhaalbaar?

Tony Chocolonely verkoopt Fairtrade chocolade en geeft zelf aan nog steeds niet 100% slaafvrij zijn. Is een beetje minder slaaf dan al Fairtrade? D'Angremond: "Dat heeft te maken met het feit dat het probleem van slavenarbeid en kinderarbeid overal is. Wij controleren veel en vaak en zeker in gebieden waar het veel voorkomt."

"Boeren hebben vaak te weinig geld om een fatsoenlijk leven op te bouwen. Sommige cacaoboeren verdienen minder dan een dollar per dag, dan kunnen ze hun eigen kinderen niet eens drie keer per dag eten geven. Daar zie je problemen zoals kinderarbeid nog veelvuldig voorkomen", zegt D'Angremond.

Uitbreiding Fairtrade producten

D'Angremond verwacht dat in we in de toekomst nog veel meer Fairtrade producten kunnen kopen. "We zijn continue in gesprek met allerlei supermarktorganisaties en merken om zoveel mogelijk Fairtrade producten op de markt te krijgen en dat zal nooit stoppen."

"De uitdaging voor boeren in ontwikkelingslanden is super groot, dus we kunnen niet achterover leunen. Ondanks dat we blij zijn, is nog steeds het overgrote deel wat je wel Fairtrade kan kopen, nog steeds niet Fairtrade en daar valt nog een hoop winst te behalen."

Wil je zelf vaker 'eerlijke producten' kopen? Je herkent de Fairtrade producten aan het Fairtrade Keurmerk met daarin een mannetje met een vuist omhoog in een groen/blauw rondje.

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma.

Ster advertentie
Ster advertentie