Binnenland

Hotel in Macedonië blijft open ondanks klachten over hygiëne

foto: Pixabayfoto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Hotel in Macedonië blijft open ondanks klachten over hygiëne

[AVROTROS] Landen in Oost-Europa zijn de afgelopen jaren aan een flinke opmars bezig. Steeds meer toeristen weten de weg te vinden naar een land als Macedonië. Zo ook Jacco Kuiper die bij Corendon een vakantie boekte naar dit land. Zijn vriendin werd ziek, hij volgde een dag later, maar wat moet je eigenlijk doen als je ziek wordt tijdens je vakantie?

Hotel in Macedonië blijft open ondanks klachten over hygiëne

Kuiper vertelt dat op dag vier van de vakantie zijn vriendin ineens ziek werd. "Ze moest overgeven, had diarree, buikkramp en hoofdpijn. Ik kreeg hetzelfde een dag later." Jacco vertelt dat ze samen dagenlang op bed lagen. Het hotel was volgens hem niet heel hulpvaardig. Ze waren niet de enigen, want enkele tientallen andere Nederlanders werden ziek. Iedereen verbleef in hetzelfde hotel, het vijfsterren Izgrev Spa & Aquapark in Ohrid.

Eenmaal bij een dokter blijkt tenminste één reiziger het norovirus te hebben. Kuiper en zijn vriendin melden zich bij de reisleiding voor een klachtenformulier, maar die blijkt Corendon niet te hebben. "Corendon zei dat we in Nederland naar de huisarts moesten voor een doktersverklaring." Kuiper zegt dat het niet duidelijk is waar men ziek is geworden, het kan dus in het restaurant, waterpark of een andere plek zijn.

Doktersverklaring nodig?

Als je ziek wordt tijdens je vakantie en je hebt via een reisorganisatie geboekt dat ter plekke ook reisbegeleiding heeft, meld je dan vooral daar. Mocht je je reis bijvoorbeeld willen afbreken, dan is een doktersverklaring voor je annuleringsverzekering belangrijk. "Een doktersverklaring kan helpen in het leveren van bewijs voor de verzekering", zegt Bregje Krijnen van UdinkSchepel Advocaten. "Probleem is echter dat artsen dergelijke verklaringen eigenlijk niet (meer) willen afgeven. Artsen willen mensen genezen, maar niet onderdeel worden van een dergelijke procedure."

Welke verzekering dekt de kosten?

De kosten die ontstaan doordat je ziek wordt kan je verhalen op de reisverzekering. "Het gaat dan om kosten voor een ziekenhuis of medicijnen ter plekke", aldus Krijnen. Compensatie van niet-genoten vakantiedagen krijg je soms vergoed vanuit je annuleringsverzekering laat Krijnen weten. "Een ziektekostenverzekering dekt ook de kosten voor arts, ziekenhuis en medicijnen, maar dit is afhankelijk van het land." Sommige verzekeraars werken met modules, waarbij je op je reisverzekering een extra module voor zorgkosten in het buitenland kan aanzetten. Dan worden de werkelijke kosten vergoed en niet alleen tot het Nederlandse niveau. Met name in een land als de Verenigde Staten kunnen de zorgkosten al snel oplopen.

Heb je recht op compensatie?

Als je kan aantonen dat je ziek bent geworden tijdens je verblijf in het hotel en het hotel is schuldig aan je ziekte, dan kan je de reisorganisatie verzoeken om compensatie. "Dat bewijs is over het algemeen moeilijk te leveren. De ziekte hoeft namelijk niet het gevolg te zijn van het eten in het hotel. Het kan ook een virus zijn of door ander eten." Jacco Kuiper zegt dat het hem niet eens gaat om een schadevergoeding of compensatie. "Wij vinden het erg gek dat Corendon gewoon doorgaat met boekingen voor dit hotel. Er staat niet eens een waarschuwing op de website."

Weert Corendon reviews voor dit hotel?

Het is niet de eerste keer dat dit hotel in het nieuws is. "Zowel in 2015 als 2017 zijn er berichten geweest van een maagvirus in het hotel", blijkt uit inventarisatie van reisjournalist Daan Vermeer. "In 2015 was het zo erg dat tweederde van de gasten ziek werd en een deel geëvacueerd moest worden naar andere hotels." Vermeer vindt het merkwaardig dat Corendon al twee maanden geen reviews plaatst op haar website over dit hotel dat als 'Zeer goed' wordt omschreven. "Het heeft er de schijn van dat Corendon reviews weert."

Corendon raadt het hotel zelf niet aan

Radar heeft als geïnteresseerde zelf gebeld met de klantenservice van Corendon om te vragen of men bekend is met de klachten over Izgrev Spa & Aquapark. De reactie is als volgt: "De verhalen zijn waar. Dat is de laatste weken ook veel in het nieuws geweest en in de media. Deze verhalen kloppen." Corendon heeft nog een advies voor mensen die geïnteresseerd zijn in dit hotel: "Wij raden het persoonlijk niet aan dit hotel."

Quote

Wij raden het persoonlijk niet aan dit hotel

Klantenservice Corendon

Reactie Corendon

Reisorganisatie Corendon zegt schriftelijk en in de uitzending dat het de situatie betreurt. "Er zijn maar twintig tot dertig meldingen binnengekomen van de duizend boekingen van de afgelopen maanden. Het is een populair hotel, we willen mensen niet ontnemen dat ze dit hotel kunnen bezoeken. Over de oorzaak kunnen we geen uitsluitsel geven. Het is onduidelijk waardoor de betreffende gasten ziekteverschijnselen als verkoudheid of buikgriep ondervinden. We leven met hen mee en hebben uitgebreid onderzoek laten doen, maar de oorzaak is niet gevonden. Het hotel voldoet aan alle voorschriften voor hygiëne. De medewerkers leven deze regels zorgvuldig na. We hebben het Nederlandse bureau De Wit ingeschakeld om de testresultaten van de lokale controles te analyseren. Dit bureau is hierin gespecialiseerd. Zij hebben geen bijzonderheden gevonden die de ziekteverschijnselen kunnen verklaren." Corendon wijst naar de mogelijkheid dat mensen ziek geworden kunnen zijn door het temperatuurverschil overdag en 's avonds. "Daarom adviseren we reizigers die de komende tijd naar deze bestemming vertrekken iets warms voor de avonduren mee te nemen."

Corendon heeft reizigers die op korte termijn vertrekken geïnformeerd over de situatie in het hotel. Als mensen daardoor willen annuleren of omboeken kan dat kosteloos.

Reactie RIVM

We hebben nog even gebeld bij het RIVM of de kou 's avonds een rol kan hebben gespeeld bij de ziekteverschijnselen. Het RIVM meldt dat het bij dergelijke ziekteverschijnselen in het algemeen zal gaan om een virus of een voedselvergiftiging. Helemaal valt het niet uit te sluiten.

Radar kreeg meer ervaringen binnen van vakantiegangers die ziek werden op reis, van Zeger van Ginkel bijvoorbeeld. Hij werd in Oostenrijk per ambulance vervoerd, in het ziekenhuis geopereerd en was maar 47 euro kwijt. Dat heeft hij niet eens eens gedeclareerd bij zijn verzekering, zo goedkoop vond hij het. Veel mensen declareren de dokters- en ziekenhuiskosten wel en dat gaat meestal goed. Jan van Hese, die in Thailand in een ziekenhuis lag, kreeg alleen de zaalverpleging van de ziektekostenverzekering en de andere medische kosten werden later door zijn reisverzekering vergoed. Zoals eerder in dit artikel beschreven kan je kostenposten bij verschillende verzekeringen declareren of laten vergoeden.

Reageren? Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Ster advertentie
Ster advertentie