Binnenland

Chinese communisten willen met tv-commercials imago oppoetsen

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Chinese communisten willen met tv-commercials imago oppoetsen

[KRO-NCRV] De Communistische Partij van China (CPC) vierde in juli haar 95-jarige bestaan. De partij is de enige toegestane politieke partij van het land en heeft de touwtjes al jaren stevig in handen. Toch hebben ze nu - voor het eerst in het bestaan van de partij - twee tv-commercials laten maken. Waarom voelt de partij nu de noodzaak om zichzelf op deze manier te profileren?

China-deskundige Fred Sengers denkt dat de spotjes te maken hebben met een vernietigend rapport over de propaganda-afdeling van de partij. Volgens het onderzoek slaagt de partij er onvoldoende in om de partijboodschap ‘aantrekkelijk’ uit te dragen.

Sengers: “Het eerste spotje (met de lerares die als laatste het licht uit doet) maakt duidelijk dat hardwerkende burgers de ruggengraat van de partij zijn: dankzij hen blijft China draaien.” Het tweede spotje laat volgens Sengers zien welke vooruitgang in China is geboekt onder leiding van de partij. De boodschap? Het is beter dat de partij nog een tijdje aan de macht blijft.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Machtsmisbruik

Door middel van de spotjes probeert de regering af te rekenen met het imagoprobleem van de partij; zoals het beeld van corrupte functionarissen die hun zakken vullen. Door o.a. dit beeld neemt de steun van de bevolking af. Daarom heeft de Chinese regering de afgelopen jaren een stevige anti-corruptiecampagne gevoerd, waarbij hooggeplaatste politici werden gearresteerd.

Onlangs nog werd de voormalig rechterhand van de Chinese ex-president aangeklaagd voor machtsmisbruik. Over het algemeen tonen de spotjes de verworvenheden die zijn behaald dankzij de partij en is daarmee in zekere zin ook een waarschuwing: ga er niet aan morrelen.

De afnemende steun van de bevolking zijn volgens Sengers wel een bedreiging voor de communistische partij. Ondanks dat de Chinese burgers geen kritiek mogen uiten is de partij zich ervan bewust dat ze alleen kan regeren met het mandaat van het volk. Ze wil dan ook niet dat de steun voor de partij afhankelijk is van censuur en repressie.

Spagaat

De boodschap van de partij is volgens Sengers steeds moeilijker over te brengen. “De partij doet aan ‘cherry picking’: ze plukt van zowel het communisme als het kapitalisme de vruchten. Dat resulteert in een enorme spagaat: aan de ene kant brengt het kapitalisme veel welvaart met zich mee, maar aan de andere kant wil de partij ook de socialistische waarden hoog in het vaandel houden. Het gedachtegoed van de communistische partij wordt expres vaag gehouden, zodat burgers niet snel kunnen zeggen: er komt helemaal niks van die boodschap terecht.”

Weinig bereik

Het zijn de eerste reclamespotjes in het 95-jarig bestaan van de partij, maar toch had het in China niet veel aandacht. Sengers: “De spotjes worden al ruim een maand uitgezonden, maar zijn in eerste instantie bijna niemand opgevallen. In de Chinese media kwam er pas aandacht voor nadat de Jeugdliga (de jeugdbeweging van de partij) ze online had gedeeld. Volgens de beweging is het niet vreemd dat de reclames weinig aandacht hebben gekregen, omdat steeds minder Chinezen tv-kijken, met name jongeren en de middenklasse."

Kijk hier het hele interview met Fred Sengers terug:

Ster advertentie
Ster advertentie